Specsavers introduceert ringtone voor slechthorenden

Het missen van een oproep is voor slechthorenden dagelijkse kost. Specsavers komt met oplossing.

Specsavers

Specsavers ontwikkelde deze beltoon voor mensen met ouderdomsgehoorverlies. Doordat de melodie specifieke tonen en golflengten bevat, kunnen slechthorenden hun rinkelende telefoon beter horen. 

Advertentie

Moeite met hoge tonen

De achterliggende gedachten achter de beltoon is dat mensen met ouderdomsgehoorverlies hoge tonen slechter kunnen horen, terwijl die tonen juist veel worden gebruikt in beltonen. (Een ‘normale’ beltoon klinkt voor mensen met gehoorverlies zo.) Specsavers wil slechthorende hiervan bewustmaken en creëerde in samenwerking met geluidsstudio Soundcircus een geoptimaliseerde beltoon.

De beltoon is ontwikkeld voor mensen met een gehoorverlies vanaf 35 dB. Michiel Wesselink, audiotechnicus bij Soundcircus, licht toe: ‘Belangrijk is dat de melodie hoorbaar is tussen 800Hz en 1000Hz, maar ook daarboven en daaronder. Daarbij stuwen we de boven- en ondertonen, voor het geval dat specifieke tonen wegvallen per persoon.’

Licht gehoorverlies

Dit resulteert in een beltoon die bestaat uit wisselende tonen en volume. Maar werkt het ook? BNR Nieuwsradio testte de ringtone uit en belde slechthorende Evelyne Hermans, redacteur bij Doof.nl. Hermans: ‘Mensen met licht gehoorverlies zouden hier iets aan kunnen hebben. Maar als je niet goed hoort, zoals ik, dan heeft zo’n ringtone met een ander ritme niet veel zin, omdat je die lastig kan herkennen. Ik vrees dat ik ‘m alsnog niet zal horen.’ ‘Maar', sluit Hermans af, ‘het is wel wat voor mijn moeder, zij lijdt aan ouderdomsgehoorverlies.’

Specsavers heeft de ringtoon ook speciaal voor deze doelgroep gemaakt. De retailketen wil een prominentere rol spelen in de markt van eerstelijns oog- en hoorzorg. Specsavers vindt dat de ringtone helpt bij het versterken van deze positie, omdat het de drempel rondom het aanschaffen van een gehoortoestel verlaagt. ‘We verwachten niet dat mensen naar aanleiding van de beltoon massaal een gehoorapparaat aanschaffen, maar deze actie zet de doelgroep wel aan het denken. Hopelijk stappen zij op de lange termijn naar audicien', laat een woordvoerder van Specsavers weten. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie