Reclamewaakhond waarschuwt: misbruik de gevoeligheid voor gezondheidsclaims niet

Stichting Reclame Code roept samen met internationale koepelorganisaties op tot verantwoorde reclame tijdens corona.

Reclame die in Engeland in de ban werd gedaan vanwege misleiding en valse claims

De Stichting Reclame Code roept merken op extra aandacht te schenken aan verantwoorde reclame tijdens de coronacrisis. De reclamewaakhond heeft al verschillende klachten ontvangen over reclames die de suggestie wekken dat producten helpen tegen het coronavirus.

Ze veroordeelt deze reclamepraktijken, en benadrukt dat deze advertenties het vertrouwen in reclame schaden en in sommige gevallen de volksgezondheid in gevaar kunnen brengen.

De Stichting Reclame Code sluit met de oproep aan bij een gezamenlijk statement van de internationale koepelorganisaties voor zelfregulering van reclame ICAS en EASA, waar zij ook toe behoort.

De organisaties waarschuwen voor reclame-uitingen die de volksgezondheid ondermijnen of misbruik maken van angstgevoelens van mensen.

De reclameorganisaties benadrukken dat degenen die producten promoten ervoor zorgen dat alle gedane claims volledig onderbouwd zijn, zeker die refereren aan veelbelovende gezondheidsvoordelen. Bij twijfel moeten ze advies inwinnen.

Tegelijkertijd stellen ondertekenaars dat zij de inspanningen van marketeers, media en bureaus en hun correcte en creatieve communicatie-uitingen voor de publieke informatievoorziening toejuichen.

Lees hier de gehele verklaring: ICAS, EASA and CONARED Statement on the Importance of Responsible Advertising and COVID-19

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie