Staatsloterij en TBWA winnen Gouden Loeki met husky-commercial

Dit jaar hebben 92.076 Nederlanders een stem uitgebracht voor de gewilde publieksprijs.

De Gouden Loeki werd voor de 29ste keer uitgereikt

De Staatsloterij en TBWA\Neboko hebben met 'Wacht niet tot geluk je overkomt' de Ster Gouden Loeki gewonnen. De winnaars ontvingen de prijs donderdagavond tijdens de feestelijke uitreiking in het Amsterdamse KIT Tropentheater. De presentatie lag in handen van Splinter Chabot. De zilveren en bronzen Loeki gingen naar respectievelijk Centraal Beheer en KPN.

Het is het vijfde jaar op rij dat de Staatsloterij in de prijzen valt. Voor Frekkel (2018), Freddie (2019), Frummel (2020) won het ook een Gouden Loeki. In 2021 werd Fritsie beloond met een zilveren Loeki.

De winnende commercial draait om een vader en zoon die samen de reis van hun leven maken; een avontuur in een prachtig winterlandschap in Lapland vergezeld met husky’s. Om dit mogelijk te maken doet de zoon alsof hij de loterij gewonnen heeft, om zijn tegensputterende vader te overtuigen. De zoon blijkt de prijs helemaal niet gewonnen te hebben, maar kiest ervoor zijn geluk niet af te laten hangen van een grote geldprijs. De pay-off luidt dan ook: 'Wacht niet tot geluk je overkomt'. Pink Rabbit produceerde de commercial.

Zilver en brons

De tweede prijs werd verzilverd door Centraal Beheer en DDB Unlimited met de commercial 'Container'. In alweer de 62e Even Apeldoorn-spot zien we hoe een ogenschijnlijk kleine verwarring op het kantoor van een transportbedrijf grote logistieke gevolgen heeft voor een student.

De bronzen Loeki ging naar KPN en Dentsu Creative Amsterdam met de commercial 'Glasvezel', waarin de inmiddels bekende rode kat samen met zijn vrienden een feestje viert in het huis van zijn baasje, op de beat van 'Can't touch this' van MC Hammer.

De strijd om de publieksprijs barstte 13 februari los toen de stembussen werden geopend in een uitzending van Jinek. Het Nederlandse publiek kon tot en met 5 maart stemmen op hun favoriete commercials. In totaal hebben 92.076 Nederlanders een stem uitgebracht. Dit is het hoogste aantal stemmen sinds 2016. Anders dan voorgaande jaren werd de uitreiking niet live op televisie uitgezonden. 

De volledige Top 10

Hieronder een overzicht van de top 10 van 2022:

1. ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ – Staatsloterij & TBWA\Neboko
2. ‘Container’- Centraal Beheer & DDB Unlimited
3. ‘Glasvezel’ – KPN & Dentsu Creative Amsterdam
4. ‘De lach die doet leven’ – CliniClowns & Sander van de Vlasakker en LegHetVast
5. ‘Vakantieliefde’ – McDonald’s & TBWA\Neboko
6. ‘Iedereen verdient een mooie kerst’ – Kruidvat & DDB Unlimited en Eigen Fabrikaat
7. ‘Voor het leven’ – KWF & Boris Creative
8. ‘Goed eten is samen eten’ – Plus Supermarkt & Energize
9. ‘Blijf gaan met KPN Unlimited’ – KPN & Dentsu Creative Amsterdam
10. ‘Goed eten is een keuze’ – Plus Supermarkt & Wunderman Thompson

Alle tien commercials zijn hier te bekijken.

In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit. De verkiezing is door Ster in het leven geroepen om het Nederlands publiek actief te betrekken bij reclame. Een grotere betrokkenheid leidt tot een grotere acceptatie van reclame. Daarnaast wil Ster met de prijs reclamemakers belonen en stimuleren om aantrekkelijke reclame te maken. De allereerste Ster Gouden Loeki werd in 1995 gewonnen door KLM met de commercial 'Zwanen'.

Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op. Deze 40 commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 75% bepaald door het publiekspanel en voor 25% door het Nederlands publiek dat tot en met 5 maart kon stemmen op stergoudenloeki.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie