TikTok komt met charmeoffensief en lanceert 'grootste campagne ooit'

Het spotje moet TikTok in een nieuw daglicht stellen nadat de app wereldwijd onder vuur is komen te liggen.

TikTok wordt misschien niet door iedereen leuk gevonden, maar de app zelf houdt van iedereen, wat er ook gebeurt. Dat is de insteek van 'I Like All of You', de nieuwe campagne van de geplaagde app, die vandaag wordt uitgerold. De campagne, naar eigen zeggen 'de grootste ooit, lijkt een ultieme poging om goodwill te kweken nu de app wereldwijd onder vuur ligt.

Merklied

Nick Tran, hoofd marketing bij TikTok, noemt de nieuwe tv-spot, die ook op rivaliserende sociale mediasites zoals Twitter en Instagram zal verschijnen, een 'merklied'. Het spotje moet TikTok in een nieuw daglicht stellen, nadat de app wereldwijd wordt geplaagd wegens vermoedelijke spionageactiviteiten door de Chinese overheid. De campagne is bovendien bedoeld om 'alle 'wannabe-apps' zoals Instagram Reels ervoor te waarschuwen dat TikTok de beste grip op de digitale cultuur heeft.'

De commercial wordt uitgevoerd met een nummer van Walter Martin (met Karen O. van de Yeah Yeah Yeahs) genaamd 'Sing to Me'. In het filmpje zijn honderden TikTokkers te zien, die samen de levensader van de app vormen: populaire internetsterren die stuk voor stuk bekendheid verwierven door korte filmpjes te maken. 

Goodwill

De campagne, die volgende maand wereldwijd wordt uitgerold en nu alleen nog maar in de VS te zien is, zal een video van 30 seconden bevatten waarin gebruikers dansen en deelnemen aan de "wipe it down challenge", waarin mensen een spiegel afvegen en in een andere outfit verschijnen. Ook andere advertenties van 15 seconden passeren de revue, een knipoog naar de typische lengte van de meeste TikTok-inhoud. De marketinginspanning lijkt een ultieme poging van TikTok te zijn om goodwill te versterken.

Overname

De strijd om de overname van de app woekert intussen voort. Ook softwareconcern Oracle heeft zich gemeld als geïnteresseerde. Persbureau Bloomberg meldde maandag op basis van ingewijden dat de Amerikaanse leverancier van bedrijfssoftware overweegt een bod te doen op de Chinese app, die de laatste tijd flink onder vuur ligt in de Verenigde Staten. Met dat bod zou Oracle onder meer Microsoft de loef willen afsteken.

Verboden

Microsoft is tot nu toe de enige partij die heeft bevestigd met de Chinese eigenaar van TikTok, ByteDance, in gesprek te zijn. Eerder kwam al aan het licht dat waarschijnlijk ook Twitter interesse heeft in het van spionagepraktijken beschuldigde TikTok.

De populaire filmpjesapp verzamelt volgens Amerikaanse politici te veel data van zijn gebruikers en die zou zomaar in handen van de Chinese overheid kunnen vallen, denken ze. President Donald Trump heeft daarom per decreet bevolen dat TikTok half september verboden wordt in de VS, tenzij de Amerikaanse tak dan verkocht is.

Lees ook: Hoe gevaarlijk is TikTok?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie