Legendarisch-slechte sponsortweet Raymond van Barneveld leidt tot nieuwe campagne

De darter ging in 2016 viral met een opzichtige sponsortweet voor Tonzon. Campagne draait om de totstandkoming van die viral voltreffer.

Screenshot uit de YouTube-video
Afbeelding: Tonzon

Darter Raymond van Barneveld ging eind 2016 viral met een gortdroge tweet waarin hij reclame maakte voor de hr-radiatorfolie van zijn sponsor Tonzon. De tweet leverde veel interactie en media-artikelen op en de Tonzon-website kraakte en piepte onder de tienduizenden nieuwe websitebezoekers. De sluikreclame lag er zó dik op, dat veel mensen de tweet van de darter wel konden waarderen.

Terugblik op die gouden zet

Tonzon en Van Barneveld zijn zes jaar na die welbekende tweet nog steeds tevreden samen. De nieuwe campagne blijft dicht bij het succes, en blikt terug op de totstandkoming van de tweet. We spoelen terug naar 2016 en zien een verveelde Van Barneveld meedoen aan een brainstormsessie van een mediabureau dat de gekste ideeën heeft om de darter de radiatorfolie van Tonzon te laten promoten. Van een kledinglijn en van een berg rollen; de ideeën worden steeds gekker en bevallen de nuchtere sporter helemaal niets. Hij geeft aan zelf wel iets te bedenken om aan zijn sponsorverplichting te voldoen. 

Vlak voor een dartwedstrijd zien we Van Barneveld in zijn kleedkamer wat tweets uitproberen die Tonzon noemen. Ze zijn het allemaal niet, oordeelt hij. Als hij het podium op moet, tikt hij schijnbaar achteloos: 'Zin in de partij tegen @jackpot180 !Hopelijk straks weer even trefzeker als de slimmer HR-Radiatorfolie van Tonzon'. Met een linkje naar de Tonzon-website en een foto - letterlijk een foto van een scherm - van de geconcentreerde sporter in een tenue met Tonzon-logo tikt Van Barneveld allesbehalve subtiel alle vinkjes af. De uitslag van de wedstrijd weet bijna niemand meer, maar de tweet staat zes jaar later nog bij velen op het netvlies. 

Nieuwe campagne

De nieuwe campagnevideo - hieronder te bekijken - vormt voor Tonzon ook het startschot voor een nieuwe influencercampagne. Die draait weer om 'niet-zo-sluikreclame', luidt de boodschap. Influencers gaan á la Van Barneveld partnerberichten delen met de pay-off 'Even trefzeker als Tonzon'. Deze pay-off gaan we ook terugzien in banners die op de actualiteit zullen inhaken. 

De campagne is ontwikkeld door AM Beyond*, het creatieve contentlabel van Abovo Maxlead. Dat bedrijf is het mediabureau van Tonzon. Daan Jongen (AM Beyond) verklaart: 'In een tijd waar iedereen om aandacht schreeuwt is opvallen belangrijk. Door de legendarische tweet van Raymond en de opzichtige product placement te omarmen creëren we een vrijbrief voor opvallende content. Content die triggert om verder te kijken. Zowel de video die teruggaat naar het bewuste moment in 2016, als het doorpakken op de niet zo subtiele ‘sluikreclame’. Op die manier bouwen we verder aan het merk Tonzon.'

Credits:

Klant: Tonzon
Content bureau: AM Beyond
Mediabureau: Abovo Maxlead
Digital campaign: Elevate Digital
Idee: Daan Jongen
Productie: Nozem Films
Regie: Niek Hannewijk
Producer: Susan Dammes, Marieke Ammerlaan, Suze van Hasselt
Account Director: Kim de Waard

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie