Top-5 food & drinks-campagnes over de grens

Olaf van Gerwen deelt bijna-maandelijks het opmerkelijkste werk in food & drinks uit het buitenland waar hij niets mee te maken heeft.

Olaf van Gerwen

Food & drinks-specialist Olaf van Gerwen van Chuck Studios deelt bijna-maandelijks het opmerkelijkste werk in food & drinks uit het buitenland waar hij absoluut niets mee te maken heeft. Maar heel soms misschien wel.

Welkom bij deze knetterverse rubriek. Food & drinks zijn zo’n beetje het hele leven. Toch? Eten zit vol met emotie, verhalen, connotaties en gewoontes. En, eerlijk is eerlijk, zowel de wereld als het reclamevak kunnen niet zonder. Ik houd de boel goed in de smiezen en zie prachtig werk voorbij komen waarvan ik vermoed dat weinig Nederlanders het zien.

Als liefhebber van merken zal ik op deze plek doorgaans massamediale campagnes van grote merken delen, want op dat speelveld is het spelletje het moeilijkst. Grote belangen, veel merkhistorie en complexe (bureau)politiek maken het soms uitdagend om écht goed werk te leveren. En toch is er nog heel veel. Veel plezier!

1. Stella Artois - Table Drop

Het niet het eerste biermerk dat een plaatsje aan de eettafel claimt, en het zal ook zeker niet het laatste zijn. AB Inbev-merk Stella Artois dropt zijn grootste campagne in jaren: Table Drop. In de sensationele film wordt het iconische glas een magisch instrument waarmee je door vloeren en muren heen met anderen ‘connect’. Het magisch-realistische concept wordt gefilmd in bijna reportage-achtige belichting recht vanuit de camera waardoor het de lifestyle-val ontloopt.

Bureau: Anomaly
Regie: Mark Zibert @ Scout’s Honor

2. Flamin’ Hot - La Chingada

Kijken naar mensen die spicy food onderschatten is onuitputtelijk geestig. Mensen die vloeken in het Spaans zijn bijna net zo grappig. Welkom in La Chingada.

Flamin’ Hot is een smaak. Het is een asset van Pepsico, dus het is verkrijgbaar in snacks als Doritos, Cheetos en Ruffles. Zie hier Xtra Flamin’ Hot, een variant waarvan de pittigheid wordt getest in het Mexicaanse dorpje La Chingada. In het Mexicaans betekent ‘go to la chingada’ zoveel als ‘godskolere krijg de tering’. De dorpsnaam als scheldwoord is de sleutel tot mini-belevenissen van snackende dorpelingen, vastgelegd in prachtige documentairestijl. De ruim vier minuten durende drie-akter is een eerbetoon aan het straatarme dorp.

Bureau: Isla Mexico City
Regie: Santiago Dulce @ Primo Productions

3. Kitkat - Have a Cursor

De kracht van consistentie en distinctive brand assets. In de UK verschenen rode billboards met ‘Have a |’, waarbij het laatste streepje een knipperende cursor is. Na jaren van bouwen en bouwen kun je je dit minimalisme veroorloven: ‘We could have a break mid-poster’.

Bureau: Wunderman Thompson UK

4. Heinz x Abslout - Absolutely Heinz

Op mijn kantoor werkt Ximena. Haar Guatemalteekse moeder heeft de gewoonte een tikkie vodka in de pastasaus te doen, voor een kleine kick. En kennelijk is ze niet de enige. Heinz UK en Absolut Vodka slaan de handen ineen voor een sterk staaltje co-branding: Tomato Vodka Pasta Sauce. Prachtige printuitingen, kilo’s gratis PR en natuurlijk #absolutelyheinz all over TikTok. Hier meer.

Bureau: Wunderman Thompson Spain

5. Burger King - A Little More Confusing

Dit is de derde film in het ‘Confusing Times’ platform. De eerste film is ontstaan in de verwarring die Corona heette en stelt gerust: het is niet erg om in de war te zijn. Ook over vlees en plantaardige vervangers. De campagne is vruchtbare grond voor vindingrijke copy: ‘They make baby podwer?’

Bureau: David Madrid
Regie: Claudia Llosa @ Blur

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie