Premium

Vandebron maakt parodie op 'passievolle, authentieke' hipster-video's

Deze stoere makers brouwen geen bier of koffie, maar handelen in steenkolen

In bier- of koffiecommercials komen ze vaak voorbij: stoere vakmannen, gitaarmuziek en termen als 'ambachtelijk', 'natuurlijk' en 'authentiek'. Energieleverancier Vandebron neemt dit soort commercials op de hak in de nieuwste online film over misleiding rondom steenkolen.

In de video ziet je het 'hippe' bedrijf Organic Energy. De bebaarde mannen in de commercial vertellen vol trots over hun product, dat zij met de hand selecteren, liefkozen en zelfs even likken ter controle.Een temperamentvolle blend uit Colombia, een authentiek exemplaar uit China en de Donald Rock, echte 'clean coal' uit Amerika. 'Met veel passie' brengen zij steenkool aan de man.

Misleidende markt

Vandebron wil zo laten zien dat de energiemarkt misleidend en vervuilend is. Volgens medeoprichter Aart van Veller van Vandebron: 'Ironisch genoeg zit in deze spottende anti-reclame meer waarheid dan in veel echte commercials van energiebedrijven. Consumenten worden om de oren geslagen met groen en verantwoord, maar steenkool speelt nog altijd in het geheim de hoofdrol.'

Volgens Van Veller wordt slechts 14 procent van alle Nederlandse elektriciteit duurzaam opgewekt, terwijl 69 procent van de Nederlandse huishoudens denkt dat zij duurzame energie afnemen.

Verschil maken

Van Veller: 'Aan alle kanten wordt gesjoemeld met handige marketingtermen en groenwascertificaten. Hoe meer mensen afstappen van de kolenindustrie, hoe meer verschil we kunnen maken.'

Marleen Koning van Vandebron vertelt dat het eigen creatieve team de video bedacht heeft. Productie was in handen van bureau Made for digital. Koning: 'We zetten de video in via onze eigen kanalen en we hebben hem naar de pers gestuurd. Inmiddels is Van Veller bijvoorbeeld geïnterviewd over het thema door dagblad Trouw.'

Lees hier het artikel.

Doelen en reacties

In de campagne verwijst Vandebron naar de website 'steenkolenchecker', waarop je kunt zien waar jouw energie vandaan komt. De video is alleen online te zien, omdat dit volgens Koning goed past bij de boodschap en de insteek van de actie. Ze verwacht 'een mooi bereik' te halen.

Op sociale media tot nu toe gemengde reacties. Op Facebook staan complimenten als 'mooi gemaakt' en 'steengoed', maar er is ook kritisch commentaar. Anna Wigmann Welling schrijft op YouTube: 'Dat is toch nergens goed voor, deze ironische clip voor klanten van Vandebron! Zoek de doelgroep van kolenstokers op!'

 

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie