Geen verzetshelden maar verzetsmensen in 'niet sentimentele' outdoorcampagne van vernieuwd Verzetsmuseum

Op abri’s en billboards zijn portretten van Hannie Schaft, Anton de Kom en Gerrit van der Veen te zien.

Anton de Kom in campagne Verzetsmuseum

De nieuwe campagne van het Verzetsmuseum knalt van het papier. Althans, dat stelt het vernieuwde museum, dat sinds deze week zijn deuren heropent voor publiek, zelf. In het Amsterdamse museum wordt de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in Nederland verteld aan de hand van honderd persoonlijke verhalen.

Het museum spreekt van drie verzetsmensen -niet verzetshelden- die een speciale plek in de campagne hebben gekregen, te weten Hannie Schaft, Anton de Kom en Gerrit van der Veen.

De jonge illustrator Chuan Ming Ong (29) kreeg de opdracht hun verhalen te vatten in portetten, die te zien zijn op posters, abri's en billboards verspreid over Amsterdam, Haarlem, Zaanstad en 't Gooi. Ook is de campagne online te zien. Ming Ong is bekend van zijn illustraties in onder meer de Volkskrant, NRC, VPRO Gids en de Los Angeles Times.

Jason Chong, hoofd marketing en communicatie van het Verzetsmuseum: 'We willen zoveel mogelijk mensen bereiken met deze tot de verbeelding sprekende portetten. We vertellen de verhalen van individuen op een persoonlijke, maar niet sentimentele manier.'

De campagne is door het Verzetsmuseum inhouse bedacht en ontwikkeld.

Verzetsmensen

Er is nogal wat te doen rondom 'verzetsmensen', een term die het Verzetsmuseum liever bezigt dan 'verzetshelden'. 'De verzetsheld is weer helemaal terug en dat stuit me tegen de borst', zegt directeur Liesbeth van der Horst in dagblad Trouw. 'Mensen kunnen heldhaftig zijn, maar zijn nooit honderd procent een held. Mensen worstelden en klooiden, ook in het verzet. Wij willen niet heroïseren, wij willen juist de menselijke kanten laten zien.' In een interview met NPO Radio1 maakt historicus Wim Berkelaar bezwaar tegen de nieuwe term. 'Verzetshelden hoeven helemaal geen heiligen te zijn.'

Het museum heeft de negatievere aspecten van het verzet prominenter in beeld gebracht dan in de vorige vaste opstelling, die maar liefst 23 jaar onveranderd bleef. ‘Denk aan drugsgebruik door verzetsmensen, of een mislukte aanslag', aldus Van der Horst. Voor dappere daden is in de vernieuwde opstelling, die vanaf donderdag te zien is, 'uiteraard ook plaats', zegt zij.

Advertentie
advertisement
verzetsmuseum campagne
Hannie Schaft in campagne Verzetsmuseum

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie