Van Noord- tot Zuidpool: vijf wereldse kerstcampagnes

Enzo's Monday Motion: Kerstcampagnes van over de hele wereld.

Kerst staat voor de deur, maar velen hebben de buik al vol van het Britse kerstcampagne-buffet. Ik serveer vijf frisse gerechten van de Noord- tot aan de Zuidpool.

1. Oost west, thuis best

Dichter bij zijn huis komt het niet voor de kerstman. De Noorse supermarktketen REMA 1000 passeerde al eens eerder op mijn blog  De gadget-savvy protagonist viel zo goed in de smaak, dat hij het nog eens dunnetjes over mag doen in een fat-Santa suit!

Never change a winning team: reclamebureau Try Oslo en regisseur Andreas Riiser sloegen de handen in een en kwamen tot de conclusie dat, parallel aan de klant, de kracht in eenvoud zit.

2. De nederige Oosterbuur

Ik skip onze lokale kraampjes en vlieg door naar der echte Weihnachtsmarkt. Die Erste Group Bank heeft qua kerst-campagnes zijn reputatie hoog te houden. Waar vorig jaar het ongelukkige egeltje een warme knuffel kreeg, is dit jaar de knipoog van Engelse tongval: be humble starring Hannah the Bumble bee

Ook al is je doel niet altijd helder, geef nooit op. Hiermee toont de bank zich van hun empathische kant en het steunen van risicovolle dromen versterkt dit alleen maar. Vergelijkbaar met de Noorse campagne is ook hier een geoliede machine aan het werk en dat straalt er ook van af: een krachtig concept van Jung von Matt met een Pixar-level executie van Passion Animation.

3. Sharing is caring

In Canada is bij wet vast gesteld dat alle uitingen zowel in het Frans als Engels worden verstrekt. Supermarktketen IGA serveert slim een silent movie die voor zich zelf spreekt. 

Het liefdevolle verhaal waarin delen centraal staat, wordt door de grootgrutter landelijk uitgevoerd met donaties aan minder bedeelden via de organisatie La Tablée des Chefs. Een sublieme zet van Sid Lee Montréal: het past niet alleen perfect bij kerst, maar ook bij de kern(waarde) van het bedrijf.

4. The creative birthplace

Ook al staat zijn huis volgens overlevering op de Noordpool, Santa komt toch echt uit de stal van Coca-Cola. Vanuit de USA viel mij met name de relatief onbekende retailer Dick’s sporting goods op. 

Met 850 vestigingen en 30.000 medewerkers speelt deze retailer mee in de hoogste regionen. Ook de teamselectie van deze campagne ligt op topniveau met de regisseur van Stranger Things (Shawn Levy) en de special effects van MPC (o.a. Maleficent en Lion King).

5. The Final Stop

De Zuid-Pool is wellicht wat overdreven, maar voor de rest is geen enkele bestemming te ver voor de New-Zealand Post.

Bij gebrek aan Sinterklaas worden de surpise-lootjes Down Under doorgeschoven naar kerst. Alhoewel ik betwijfel of de lokale postbezorger het zoveel beter heeft dan de Nederlandse, is het verhaal verder erg herkenbaar en authentiek. Goed gevonden door de creatieven van FCB New Zealand.

Fijne kerst en succes met de komende maaltijdenmarathon!  

Enzo Greco is Motion Director bij Born05.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie