Premium

In de ‘Vrij Veilige Dating Show’ daten jongeren met voorbehoedsmiddelen

Interactieve campagne van VWS en Roorda Reclamebureau moet jongeren kennis laten maken met - voor hen - onbekende voorbehoedsmiddelen.

In De Vrij Veilige Dating Show gaan jongeren op date en in gesprek met voorbehoedsmiddelen.

Een koperspiraaltje, het vrouwencondoom of toch liever de anticonceptiering? In een nieuwe datingshow draait het niet om wie maar wat je mee naar huis neemt. Want er zijn nogal wat middelen om een onbedoelde zwangerschap of soa buiten de deur te houden, maar lang niet alle jongeren weten wat er te koop is. Het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) start daarom vandaag de ‘Vrij Veilige Dating Show’-campagne, ontwikkeld door Roorda Reclamebureau. 

In de datingshow gaan jongeren op date met voorbehoedsmiddelen. Presentatrice Eva Cleven, bekend van Het Klokhuis, helpt bij de zoektocht naar het 'perfecte' voorbehoedsmiddel. In een zesdelige YouTube-serie vertellen jongeren over hun eigen ervaringen met één van de middelen - zowel in een vaste relatie als bij losse contacten - en hoe ze tot die keuze zijn gekomen. 

VWS

'Een voorbehoedsmiddel moet bij jou en je leefstijl passen. Zie het als een echte match', zegt Joeri Jansen, creatief directeur van Roorda. 'Met dit inzicht bedachten we de allereerste datingshow waarin jongeren speeddaten en in gesprek gaan met verschillende voorbehoedsmiddelen.'

Naast de YouTube-video’s is er ook de interactieve app devrijveiligedatingshow.nl waarmee jongeren zelf op date kunnen gaan. Jansen: 'Aan de hand van een paar korte vragen worden deelnemers gekoppeld aan een potentiële match waarmee je op date kan gaan en vragen aan kunt stellen. Na het afspraakje kun je kiezen of dit je definitieve match is of dat je toch nog even verder kijkt naar een ander voorbehoedsmiddel. Met zowel de afleveringen op YouTube als de web app kunnen de jongeren zich op een speelse manier oriënteren op het voor hen meest geschikte voorbehoedsmiddel.'

Speels

En dat is nodig, zegt Jansen, want veel jongeren kennen wel de geijkte voorbehoedsmiddelen als condooms en de pil, maar weten vaak niet wat er nog meer te krijgen is. 'En als je niet weet wat je zoekt, ga je het ook niet vinden. Deze campagne - die heel interactief is - moet jongeren uitnodigen om zelf op ontdekking uit te gaan. Als ouder heb ik zelf ook geen idee wat er allemaal te vinden is, dus als jongeren dit op een speelse manier zelf kunnen doen, lijkt mij dat heel belangrijk. Ook het feit dat jongeren met jongeren praten zal veel helpen om het onderwerp uit de taboesfeer te halen.'

VWS
Naast YouTube-video’s is er ook een interactieve app waarmee jongeren zelf op date kunnen gaan.

Ballotage

De campagne wordt verspreid op Snapchat en Instagram, maar heeft YouTube als hoofdpodium. En dat is niet voor niets, want de vorige campagne over seksuele voorlichting die Roorda Reclamebureau maakte - eveneens voor het ministerie van VWS - kon volgens Instagram niet door de beugel. Het is dus even spannend of de campagne dit keer wel door de ballotage komt, zegt Jansen. 'Instagram is als onderdeel van Facebook ontzettend preuts, dat maakt het best lastig om daar tussen te komen. En dat is jammer, want juist Facebook en Instagram zijn goede plekken om onze eigen jeugd voor te lichten. Helaas ben je als adverteerder afhankelijk van die Amerikaanse normen en waarden.'

De campagne kwam tot stand in samenwerking met het jongerenplatform Sense.info. Ook Soa Aids Nederland, Rutgers, de GGD/Centra voor Seksuele Gezondheid en het RIVM zijn betrokken.

Credits

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Mariëlle Verlouw (Ministerie van VWS)

Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Tabula rasa
Creatie: Dyon Ruiter, Tom van der Veldt en Joeri Jansen
Account: Judit de Graaff en Oriane Pam

Manager Digital: Alex de Kok
Productiemaatschappij: CCCP

Regie: Mattias Schut
Producer: Monique Janse
Interactive: Q42
Edit: Ivo de Rooij (The Editors)
Audio: Lars Blakenburg

Design: Jeroen Cuypers, Jorn Slotboom, Kevin Scheffer en Joëlle Strijk
Muziek: Benjamin van der Veldt

PR: exPRtease
Media: Initiative

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie