Zo voert Google in Nederland campagne voor 'iets bijzonders'

Op 6 oktober presenteert Google 'iets bijzonders'. Opvallend is dat Google veel aandacht besteedt aan Nederland - dat gebeurt normaal niet.

Een campagnebeeld
Afbeelding: Google

Google houdt op 6 oktober een digitaal evenement om zijn Pixel 7- en Pixel 7 Pro-smartphones aan te kondigen, samen met nieuwe gadgets als een smartwatch. Opvallend is dat het bedrijf sinds een week ook in Nederland campagne voert met de boodschap dat er op 6 oktober 'iets bijzonders' aankomt. De teaserstrategie is noemenswaardig omdat Google zijn Pixel-telefoons de afgelopen zes jaar niet in Nederland heeft uitgebracht. Daar lijkt met de zevende generatie verandering in te komen. 

De etalages van telecomwinkels als T-Mobile en Belsimpel zijn sinds een paar dagen versierd met Google-posters die hinten op 'iets bijzonders' op 6 oktober. Ook de webwinkels besteden aandacht aan het digitale evenement op donderdag. Consumenten kunnen zich bovendien inschrijven voor e-mailupdates om als eerste op de hoogte te zijn van de releases, zeggen onder meer Belsimpel en Tele2 (onderdeel van T-Mobile). Het woordgebruik door de telecompartijen hint op de verkoop van minimaal één smartphone. Een gerucht dat extra gevoed wordt door technische consumenten die de websites van T-Mobile doorgelicht hebben. De provider gebruikt voor teaser-afbeeldingen bestandsnamen die sterk hinten op de Pixel 7-serie.

Advertentie
advertisement

Google deelt videoteaser

Google doet zelf ook de nodige duiten in het zakje. Het bedrijf heeft media in diverse Europese landen, waaronder Nederland, genodigd voor fysieke evenementen. Dat schrijft onder meer 9to5Google, een techwebsite die teaser-afbeeldingen uit verschillende landen toont.

En Google Nederland heeft op 30 september ook een teaser-video op YouTube geplaatst. In deze video - die in drie dagen al meer dan vijftigduizend keer bekeken is - deelt een Google-medewerker enveloppen vol vlinders uit. Ook fietst de medewerker langs een telecomwinkel die reclame maakt voor het evenement op 6 oktober en hangt een andere medewerker Google-posters op voor hetzelfde evenement. Je bekijkt de video hieronder.

Andere merkstrategie

Als Google de Pixel 7 en Pixel 7 Pro daadwerkelijk in Nederland uitbrengt, markeert dat een wijziging in de merkstrategie. In de afgelopen zes jaar koos Google er namelijk voor om zijn Pixel-telefoons in een beperkt aantal landen te verkopen waar Nederland niet bij hoorde. Er is nooit een officiële reden gegeven voor het uitsluiten van Nederland. 

Google verkoopt in Nederland producten via zijn eigen webwinkel. Grote kans dat de Pixel-telefoons ook via de webwinkel verkrijgbaar zijn. Het lijkt er echter op dat Google zijn nieuwe smartphones niet volledig op eigen houtje in Nederland gaat verkopen. De teasers van providers en retailers wijzen op een commerciële samenwerking die de zichtbaarheid van de Pixel-toestellen moet vergroten. Dat lijkt geen overbodige luxe, want weinig Nederlanders zullen de Google Pixel-smartphoneserie op dit moment kennen. Dat vormt een marketinguitdaging voor Google en verkooppartners. Helemaal omdat de Pixel 7 en Pixel 7 Pro stevige prijzen krijgen. Geruchten hinten op adviesprijzen van 649 en 899 euro. 

In de afgelopen jaren kregen Pixel-kopers vaak een dure hoofdtelefoon of setje oordopjes, bedoeld om twijfels over de streep te trekken. Dit jaar lijkt Google zijn splinternieuwe smartwatch weg te geven aan kopers van de Pixel 7 Pro. Bij de goedkopere Pixel 7 krijgt men een setje oordopjes, schrijft de doorgaans goed geïnformeerde journalist Roland Quandt. 

Op 6 oktober wordt duidelijk wat Google zelf bedoelt met 'iets bijzonders'.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie