De slimste marketeers gebruiken deze tips voor het sportjaar 2022

TDE deelt de beste tips om sport en digitale mogelijkheden in te zetten voor jouw marketingdoelstellingen

Team Jumbo-Visma klaar voor 2022

Het is nog nooit eerder vertoond; een sportjaar dat volgt op een sportjaar. Waar we net 2021 hebben afgesloten met een EK Voetbal, de Olympische Zomerspelen en nog veel meer, staat er wederom een sportjaar op het programma. Met een Winterspelen, een WK Voetbal en vele topsportevenementen in eigen land. Maar als er zoveel kansen liggen, waar moet je dan zoeken en hoe moet je kijken?

Tijd om jullie, de beste marketeers van dit land, te helpen waar je op moet letten. Want de sport vinden wij een geweldig middel om merken te helpen. Van grotere merktransformaties tot korte krachtige campagnes. En alles ertussenin. Want sport(content) staat niet achter een adblocker of zit niet in een reclameblok.

Goed. Het Sportjaar 2022 dan. Zullen we een blik op de kalender werpen? Daar staat al veel moois tussen en geeft een eerste indicatie voor je planning.

1. Hoe ziet de sportkalender eruit?

Een eerste tip; check of onderstaande evenementen bijvoorbeeld worden uitgezonden op een commerciële zender zoals Ziggo Sport, ESPN, Viaplay of RTL. Daar zijn veel meer mogelijkheden qua adverteren, branded-content, inzet socials en een duidelijkere claim op de sport of sporter dan bij de publieke omroep. Die mogen dat simpelweg niet doen.

Een paar uitschieters:

  • UEFA Futsal EURO 2022
  • Olympische Winterspelen Peking
  • Tour de France (mannen én vrouwen)
  • WK Hockey Vrouwen
  • Vuelta d’Espana in Nederland
  • Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix
  • WK Voetbal 

Voor een zeer compleet overzicht, navigeer je naar dit exemplaar van het AD. Voor buitenkansjes: let eens op de individuele sporters tijdens de winterspelen. Kimberley Bos op skeleton, Maarten Meiners of Niek van der Velden op ski’s en snowboard. Allemaal geweldige verhalen waar je als merk op in kunt stappen na de Spelen. Veel bereik zal het niet geven, dus de inhoudelijke match moet goed zijn. Deze sporters zijn al jarenlang keihard aan het knokken in hun sport en zijn vast op zoek om in de spotlights een partner te binden.

Daarnaast start deze zomer de Vuelta in Nederland. Met een geheel ‘groene’ merchandise karavaan. Dus Co2-neutraal, geen plastics, duurzaam, circulair. Een compleet Nederlandse vinding van het bureau More2Win. Perfect voor FMCG-merken met een duurzaamheidsdoelstelling.
 

2. Heb ik al rechten?

Het zou natuurlijk kunnen dat je al een sponsorcontract hebt liggen. Dat is goed nieuws! Kijk eens goed welke tegenprestaties je tegoed hebt. Is het niet meer dan wat branding voor in je hygiene-laag? Of kan je een combinatie van rechten maken en het inzetten voor grotere campagnes met meer impact? Naast bestaande rechten of een combinatie ervan is er één altijd erg leuk: nieuwe rechten bedenken!

Stel je hebt al een contract met meerdere rechten, maar het is het misschien net niet. Of het past onvoldoende bij je doelstellingen van dat moment. Wat wij dan altijd graag doen is in het grijze gebied zoeken naar een sponsorrecht dat nog niet bestaat en dat een raket is met resultaten gericht op jouw doelstellingen. Neem bijvoorbeeld de Hardloopsupporter van Nationale-Nederlanden. Er stond niet in hun contract met de Rotterdam Marathon dat ze een groot scherm langs het parcours mochten zetten, de data van de hardloopchips mochten gebruiken en dit konden combineren tot een nieuwe activatie. Maar het was helemaal raak en scoorde vol op de voor hen merkrelevante kpi’s. En deelnemers kunnen na zo’n 6 jaar niet meer zonder.

De Hardloopsupporter van Nationale-Nederlanden

3. Heb ik geen rechten?

Het is helemaal niet erg als je geen rechten hebt. Je kan ze vaak nog inkopen als het bij je doelstellingen en doelgroep past. Of je werkt buiten de rechtenhouders om. Dan kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om een deal te maken met een mediaplatform in de sport. 

In wielrennen kan je bijvoorbeeld kiezen uit Wielerflits (sneller nieuws) of Soigneur (gestyleerde doelgroep). In Formule 1 is RacingNews365.nl een groot onafhankelijk platform met zelfs een eigen podcast en eigen journalisten op de grid. De grote voetbalplatformen kennen we allemaal. Maar ook voor andere sporten zoals schaatsen (schaatsen.nl) of hardlopen (hardlopen.nl) zijn er contentplatformen met grote doelgroepen. En met een slim concept is het mogelijk hier veel traffic, leads of aandacht te scoren. Daar weten we alles van.

En dan zijn er natuurlijk persoonlijke partnerships. Je hoeft dan niet een heel team, een hele club of een compleet toernooi te sponsoren. Dan kies je de beste (oud-)topsporter die past bij jouw merk, doelstellingen of bereik in een specifieke doelgroep.
 

Website van het jaar RacingNews365.nl
RacingNews365.nl

4. Activeer!

Het leukste aan rechten hebben, is het activeren. Laat je niet afleiden door de corona-beperkingen, want activeren kan eigenlijk altijd digitaal. Laat dit nu precies onze expertise zijn bij TDE. We brengen de wereld van sport via digitale kanalen naar de fans toe. En of er nu wel of geen maatregelen zijn; er is altijd een manier om jouw boodschap naar de mensen te brengen. 

Liefst vernieuwend, met een randje en door te kiezen voor een meerlaagse aanpak. Kijk maar eens naar de prijswinnende Swapfiets-case rondom de Tour de France in 2021. Daar was een revolutionair idee de basis, maar de duivel zat ‘m in de details. Onder meer een geraffineerde aanpak met influencers uit de wielercommunity, slimmigheidjes richting tv-commentatoren in de belangrijkste markten en een wereldrecord-spandoek katapulteerden de resultaten tot grote hoogte; Enorme aandacht voor de business van Swapfiets.

Activatie kent geen beperkingen. Steeds minder zelfs. We zijn alweer bezig met de nieuwste technologieën voor onze klanten. Niet om nieuwe technologie in te zetten omdat het nieuwe technologie is. Maar altijd door de massa geaccepteerde en bewezen technologie die concreet iets oplevert voor de doelstelling. Zoals de integratie van NFT’s, Web3-mogelijkheden, Mixed Reality, Deepscreen Advertising, lichtprojecties en veel, veel meer. Dat is het interessante aan digitale activatie van sportrechten. Dat gaat altijd door, ongeacht maatregelen of lockdowns.
 

Wout van Aert verkoopt unieke NFT's
Wout van Aert NFT's door TDE

5. Heb lef

Soms moet je buiten gebaande paden treden. Daar is vaak het meeste te halen. Dus pak je sponsorcontract erbij, leg het naast je doelstellingen en daag ons uit dit op een pakkende manier te activeren. Geen sponsorcontract? Geen zorgen, het kan ook met onafhankelijke sportmedia of zelfs zonder rechten. Maar dat is weer een heel ander speelveld ;-)..

Want in onze ogen is de gecombineerde kracht van sport en digitaal al ontzettend sterk, maar voeg je daar creativiteit aan toe dan gaat het echt vliegen! 


Geniet van het sportjaar 2022, het wordt geweldig.