Diana Janssen verruilt data- en marketingbranchevereniging DDMA voor ontwerpersvereniging BNO

DDMA gaat op korte termijn op zoek naar een nieuwe directeur.

Diana Janssen
Foto: aangeleverd

Diana Janssen stopt na zeventien jaar als directeur van DDMA, de grootste branchevereniging voor organisaties in de data- en marketingsector. Op 1 maart start Janssen als directeur van BNO, de grootste beroepsorganisatie van ontwerpers.

Weinig mensen die van werkgever wisselen, stappen vervolgens door dezelfde bedrijfsvoordeur naar binnen. Janssen blijft dat wel doen, want haar huidige en nieuwe werkgever zitten in hetzelfde, grote verzamelpand aan het WG-plein in Amsterdam.

‘Met heel veel plezier bij DDMA gewerkt’

De vacature voor directeur van BNO zag ze eind vorig jaar voorbijkomen en voelde als de juiste nieuwe uitdaging, vertelt Janssen. ‘Ik ben al mijn hele leven geïnteresseerd in ontwerpen en de ontwerpsector. Zo ben ik een vaste bezoeker van de Dutch Design Week. Toen ik die fantastische baan bij BNO zag, vroeg ik mij af of ik weg kan bij DDMA.’ Dat kan, zegt ze vol overtuiging. ‘Er staat een hele sterke vereniging met een solide ledenbasis, toppers op het bureau, een ingewerkt bestuur, de financiën op orde en door leden goedgekeurde plannen voor de toekomst.’

Nogal een verschil met zeventien jaar geleden, toen Janssen begon als eerste werknemer bij wat ze ‘toen een klein clubje’ noemt. Onder haar leiding is DDMA gegroeid tot een bekende brancheorganisatie met zestien medewerkers en meer dan 360 aangesloten leden. ‘Ik heb met heel veel plezier bij DDMA gewerkt en kijk ernaar uit om nu bij BNO te staan voor de ontwerpers en bureaus in de ontwerpsector.’

BNO-leden maken andere overwegingen..

BNO telt twaalf medewerkers en 1800 leden, zowel individuen als organisaties. Dat kunnen studenten en zzp’ers zijn, maar ook bureaus en bedrijven. BNO is een beroepsorganisatie die vrijwel alle ontwerpdisciplines kent en vertegenwoordigt, zegt Janssen. ‘Ze verenigt communicatie-, product en ruimtelijk ontwerpers, social designers en allerlei subcategorieën daarbinnen.’ Veel leden werken doorgaans niet in de gesubsidieerde sector en moeten dus – net als DDMA-leden – zelfstandig brood op de plank krijgen. ‘Maar de overwegingen in de ontwerpwereld zijn niet een-op-een te leggen over de afwegingen binnen de marketingsector. Economische overwegingen staan daar minder voorop dan bij marketing.’

..maar delen ook overeenkomsten met DDMA-leden

Hoewel er verschillen bestaan tussen de brancheverenigingen, signaleert Janssen ook overeenkomsten. Bijvoorbeeld in de rol van data, een typisch DDMA-onderwerp dat ook de aandacht heeft van de ontwerpwereld. ‘Het hele ontwerpproces wordt in rap tempo meer data gedreven’, zegt Janssen. ‘Bijvoorbeeld door kunstmatige intelligentie te gebruiken als inspiratiebron of door het proces deels uit te voeren.’ De vakgebieden van DDMA en BNO raken elkaar hier, merkt de scheidend directeur. Dat ziet ze als een pluspunt. ‘Ik breng de nodige bagage mee, al is er voor mij nog veel te leren op het gebied van ontwerpprocessen.’  

DDMA gaat opvolger zoeken

DDMA start op korte termijn de zoektocht naar een nieuwe directeur. ‘Ik laat een geweldige baan achter’, zegt Janssen, die op 26 januari tijdens een verenigingsborrel afscheid neemt van DDMA. Na een vakantie start ze op 1 maart bij BNO.

In een afscheidsinterview met Adformatie blikt Janssen terug op de grootste marketingontwikkelingen van de afgelopen jaren. Ook deelt ze haar visie op marketing in 2030. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie