Nieuwe directeur IAB Nederland Wendy Pouw: ‘Privacy en toepasbaarheid data hebben prioriteit’

Pouw volgt Yvonne de Jager op.

Wendy Pouw is per direct de nieuwe directeur van IAB Nederland en ze volgt daarmee Yvonne de Jager op die de functie de afgelopen twee jaar bekleedde. Pouw komt van Liberty Global (moederbedrijf van Ziggo) waar ze verantwoordelijk was voor de strategische mediavraagstukken in twaalf Europese markten. Ze implementeerde daar onder meer een Data Management Platform en ontwikkelde een volwaardige data- en personalisatiestrategie.

Daarvoor werkte Pouw bij Mindshare.

Verder uitbouwen

Pouw kijkt met veel waardering naar wat IAB Nederland en De Jager de afgelopen jaren hebben bewerkstelligd. ‘IAB Nederland heeft zich zeer sterk ontwikkeld op heel veel verschillende vlakken. Het kennisniveau is nog verder gestegen, het aantal events en onderzoeken toegenomen en de banden met Den Haag, Brussel en de toezichthouders zijn aangehaald. Dat zie je ook terug in het ledenaantal. Inmiddels zijn ruim tweehonderd adverteerders, mediabureaus, publishers, technologieleveranciers en creatieve bureaus bij IAB Nederland aangesloten. Ik voel me dan ook bevoorrecht dat ik op dit moment mag instappen en gezamenlijk met het bestuur en het bureau de vervolgstappen mag zetten.’

Omdat IAB Nederland volgens Pouw in zo’n goede positie verkeert, gaat het om ‘vasthouden wat gewaardeerd wordt en verder uitbouwen’. ‘De komende periode zal ik dan ook veel tijd doorbrengen met onze partners en leden om me hier een nog beter beeld van te vormen.

Privacy belangrijk dossier

Pouw ziet privacy ook de komende jaren als een groot en belangrijk dossier voor de marcombranche. ‘Het is natuurlijk niet voor niets dat IAB Nederland vorig jaar de Werkgroep Privacy heeft opgericht. Ik voorzie een grote rol voor ons in het duiden van deze complexe materie. Maar ook de nieuwere marketinginnovaties, zoals voice en Artificial Intelligence, zijn interessante onderwerpen die nu veel aandacht krijgen, maar waarover binnen de gehele keten tegelijkertijd ook nog veel vragen bestaan. Wij willen deze vraagtekens weghalen.’

Een derde issue is de toepasbaarheid van data. ‘Dat is een aspect waarop veel winst te behalen valt. Het belang van data wordt breed onderschreven, de techniek en platformen zijn vaak al in huis. Maar het inrichten van dergelijke systemen, interne processen en campagnes om data maximaal in te kunnen zetten, zijn doorgaans minder ontwikkeld. Deze ‘organisational shift’ is iets waar de gehele markt mee te maken heeft en ook hierin zal IAB Nederland een belangrijke rol blijven spelen.’

'Relevante samenwerkingen'

Samenwerking is uiteraard een belangrijke pijler. Niet alleen branchebreed, maar ook tussen brancheverenigingen. Ziet Pouw ruimte voor meer? ‘IAB Nederland pleit al langer voor ontzuiling en samenwerking in onze industrie. Dit is ook iets wat mij zeer aanspreekt: de wens om gezamenlijk duurzame groei te realiseren. Wat het effect hiervan kan zijn, hebben we al gemerkt met de Werkgroep Privacy. Ook in Den Haag vinden ze het goed om te zien dat verenigingen zoals de onze de krachten bundelen en zich samen inzetten om het proces te verbeteren. We zullen vanuit IAB Nederland dan ook altijd openstaan voor relevante samenwerkingen om zo grote, inhoudelijke stappen te kunnen zetten die een belangrijke bijdrage leveren aan de slagkracht en kwaliteit richting onze leden.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie