Premium

Susan Pratchett leidt Virtue Amsterdam: 'We hebben toegang tot een cultureel invloedrijk publiek'

Pratchett volgt als managing director Perre van den Brink op bij het bureau van Vice. Een interview met de Nieuw-Zeelandse.

Virtue

De Nieuw-Zeelandse Susan Pratchett is de nieuwe managing director van Virtue, het creatieve bureau van Vice, in de regio West-Europa. Ze volgt Perre van den Brink op - die in april zijn vertrek aankondigde - en krijgt vanuit Amsterdam de verantwoordelijkheid over de landen Nederland, Italië, Spanje, Frankrijk en Oostenrijk met klanten als Heinz, L’Oréal Paris, McDonald’s en Fiat.

Ze is afkomstig van Droga5 in New York waar ze klanten als JP Morgan Chase en Facebook bediende. Eerder was Pratchett onder andere managing partner bij Grey in Londen en ze werkte bij Havas. Pratchett werkte en woonde in Auckland (NZ) (waar ze ook geboren is en gestudeerd heeft), London, Madrid, New York en nu dus Amsterdam.

Hoe en wanneer ben je voor deze functie in contact gekomen met Virtue/Vice?

‘Begin dit jaar heb ik enkele eerste gesprekken gevoerd met global president Rob Newlan van Virtue, om echt de cultuur van het bureau te begrijpen en waar ze voor staat. In de loop van de tijd leerde ik het team steeds meer kennen. Het was voor mij heel belangrijk om het gevoel te hebben dat er een geweldige culturele fit was en een gedeelde ambitie voor de toekomst.’

Wat wist je al van het bedrijf?

‘Ik kende al veel werk van Virtue, zowel als consument als vanuit de bureauwereld. Ik hou van de culturele impact en ambitie van ideeën als ‘Q ('s werelds eerste genderneutrale voice assistent) en het recente werk voor McDonald’s, dat in Oostenrijk de laatste plastic rietjes heeft gerecycled in zwemkleding. Toen ik het team steeds meer leerde kennen en meer te weten kwam over de aanpak van Virtue, werd ik steeds enthousiaster over de positionering waarbij dingen vanuit een entertainmentgedachte worden benaderd. Het was een van de belangrijke dingen die me naar Virtue lokten. En natuurlijk kende ik het merk Vice. Dat speelde eveneens een rol.’

En wat wist je specifiek van de Amsterdamse hub?

‘Amsterdam heeft een geweldige reputatie als creatieve hub en trekt veel talent van over de hele wereld aan. Het is een plek waar ik altijd al wilde werken.’

Je hebt ruime ervaring in de reclamebranche. Die is de afgelopen jaren erg veranderd. Meer gedigitaliseerd, meer platforms, meer verhalen, persoonlijker. Merken zijn veeleisender geworden, maar de consument nog meer.

‘Het is de afgelopen jaren absoluut complexer geworden en merken zijn nog nooit zo gemakkelijk te vermijden geweest als nu. Maar het enige wat niet is veranderd, is de kracht van geweldige ideeën en creativiteit. Om te slagen, moeten merken dingen maken die relevant zijn, waar mensen naar op zoek gaan. Daarvoor is diepgaande kennis van consumenten en cultuur nodig. Dat is de ware kracht van creativiteit en het is ook wat merken van hun bureaupartners moeten eisen.’

Met Vice heeft Virtue een direct mediaplatform voor merken. Ik denk dat dat een enorm voordeel is ten opzichte van de meer traditionele bureaus.

‘Ja, dat ben ik helemaal met je eens en het is een van de redenen waarom ik zo enthousiast ben om aan te sluiten bij het Virtue-team. We hebben alle voordelen van een onafhankelijk bureau, maar door deel uit te maken van het Vice Media Group-netwerk hebben we toegang tot een cultureel invloedrijk publiek en de journalisten en redacteuren van de groep die culturele trends zien en agenderen. Dat geeft ons een unieke propositie in het navigeren van merken door de steeds veranderende wereld.’

Wat is jouw missie bij Virtue?

‘Ik mag helpen bij het opschalen van de propositie die Virtue aan merken kan bieden en het verder vormgeven van de cultuur en diversiteit van denken binnen het bureau.

Je hebt gewoond en gewerkt in Auckland, Londen, Madrid, New York, Afrika en nu Amsterdam. Hoe het is om in al die landen te hebben gewerkt en wat neem je ervan mee naar Amsterdam?

‘Ik ben een Nieuw-Zeelander en Nieuw-Zeelanders zijn in feite allemaal een beetje nomaden. Ik heb veel geluk dat ik in de loop van mijn carrière zoveel verschillende landen en culturen heb mogen zien. Het heeft me geholpen mijn visie te vormen op creativiteit, het oplossen van problemen en het belang van diverse stemmen en perspectieven. Het deed me ook beseffen dat er naast alle verschillen in culturen enkele fundamentele menselijke waarden zijn die constant blijven. Dat heeft zowel mijn leiderschapsstijl gevormd als mijn manier van denken over hoe merken zouden moeten communiceren.’

Je komt naar Nederland terwijl we nog middenin de Covid-19-crisis zitten. Hoe kijk je daar tegenaan?

‘Covid-19 heeft onze werelden op zoveel verschillende manieren door elkaar geschud en ons gedwongen veel van ons denken en doen te heroverwegen. Voor onze branche denk ik dat het een tijd is om opnieuw te beoordelen hoe we moeten werken en ook met wie we samenwerken. Gedeelde waarden en doelen zijn nog nooit zo belangrijk geweest.’

Naast de aanstelling van Susan Pratchett is Viktor Jacobbson, voormalig creative director bij TBWA/Media Arts Lab in Los Angeles, als creative director in Amsterdam.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie