Thought Leadership

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

"The action of promoting thought-provoking viewpoints, that reframe the way stakeholders think about their key issues, helping them toward new insights and solutions". Deze definitie hanteert Dr. Mignon van Halderen van Leading Thoughts voor het begrip Thought Leadership. Zij ontwikkelde een model, waarmee je voor jouw organisatie stap voor stap de focus kunt vinden op die "Novel Point of Views" die de basis vormen voor een open kennisdeling en -ontwikkeling met die partijen en stakeholders die voor dat de onderwerp de smaakmakers en gezichtsbepalers zijn. De uitkomsten daarvan zijn onderwerp van een actief communicatiebeleid waarmee de organisatie zichtbaarheid ontwikkelt op deze kernthema's.

Een aansprekend voorbeeld vond ik de Philips case, waar gekozen is voor twee hoofdthema's: "Liveable cities" en "Aging well". Rond deze twee thema's werd onderzoek gedaan en werden denktanks opgezet. Dat leidde tot uitdagende, en prikkelende nieuwe inzichten waar specifieke Philips know how kon worden gekoppeld aan de twee thema's. En meer en meer wordt Philips als autoriteit gezien voor deze twee onderwerpen. En zichtbaarder in de netwerken en communities waar al vanouds over deze onderwerpen wordt gesproken en gedacht.

De bijeenkomst waar ik hoorde was georganiseerd door de Alumi-vereniging van de Corporate Communication opleiding van Cees van Riel. Gastheer was Gijs Meijer van het Gemeentemuseum. In haar presentatie koppelde Mignon op een prikkelende manier moderne kunst aan het Thought Leadership. En is het niet zo dat sommige kunstenaars je inderdaad ook een Novel Point of View geven? Voor de echte Groten is dat het geval. Mondriaan is Thought Leader!

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie