‘Uitzonderlijk veel prijsverhogingen bij Albert Heijn’

De supermarkt zegt dat de prijsverhogingen het gevolg zijn van ontwikkelingen in de markt.

Televisiecommercial Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn heeft in de voorbije weken van veel meer producten de prijs verhoogd dan verlaagd. Dit gebeurt vooral bij A-merken, stelt prijsvergelijker IPV Data op basis van een eigen analyse. Bij andere supermarkten ligt het aantal prijsverhogingen en -verlagingen meer in balans.

Volgens IPV Data verhoogde Albert Heijn in de afgelopen vijf weken de prijs van bijna 1500 producten, terwijl slechts van minder dan 350 producten de prijs daalde. IPV Data noemt het ‘uitzonderlijk’ dat in zo'n lange periode het overgrote merendeel van de aanpassingen uit prijsverhogingen bestaat.

Advertentie
advertisement

A-merken

In doorsnee ging het bij Albert Heijn om een verhoging van de prijs met net geen 4 procent. Bij concurrent Jumbo is dat 0,5 procent. Dat vooral A-merken duurder worden, is volgens de prijsvergelijker goed te verklaren. IPV Data: ‘Deze producten worden vaker vernieuwd, bijvoorbeeld om het duurzamer te maken, en dit speelt door in de prijs.’

Albert Heijn noemt de prijsverhogingen het gevolg van ‘marktontwikkelingen’. (Marktontwikkelingen die bij andere supermarkten kennelijk niet tot een prijsverhoging leiden.) Volgens de supermarktketen zorgen die er niet automatisch voor dat klanten duurder uit zijn bij de kassa, omdat in de analyse goedkopere huismerken en kortingsacties buiten beschouwing zijn gelaten.

 

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Advertentie