WhatsApp toont e-commerce-ambities in India; winkelen in de app

Inwoners van India kunnen nu producten bekijken en afrekenen via WhatsApp, dankzij een samenwerking met de supermarkt JioMart.

Zo ziet winkelen via WhatsApp eruit
Afbeelding: Meta

WhatsApp laat zijn ambities met e-commerce zien in India. Dankzij een samenwerking met de daar grote supermarktketen Jiomart kunnen de vijfhonderd miljoen Indiase WhatsApp-gebruikers nu online boodschappen doen in de WhatsApp-app. 

Advertentie
advertisement

Klantreis in WhatsApp

Voor WhatsApp is het een primeur; de hele klantreis vindt plaats in zijn eigen app. De consument start de reis door in WhatsApp het woord 'Hi' te sturen naar het JioMart-account. De catalogus met producten opent zich, waarna de consument de benodigde boodschappen in zijn winkelmandje plaatst en uiteindelijk naar het afrekenscherm navigeert. Betalen doet de consument via een betaalmethode die hij aan WhatsApp gekoppeld heeft, bijvoorbeeld zijn Indiase bankrekening. Een lokale betaaldienst regelt de afhandeling van de betaling. 

Na de betaling keert de consument terug in het chatgesprek met JioMart, waar de bevestiging van de bestelling zichtbaar is. Een volgende bestelling is te starten door weer 'Hi' te sturen. De afbeelding boven dit artikel toont een deel van de klantreis. 

WhatsApp ziet een verdienmodel

Mark Zuckerberg, directeur van Meta (het moederbedrijf van WhatsApp), zegt in een statement onder meer: 'Dit is onze allereerste end-to-end winkelervaring op WhatsApp - mensen kunnen nu rechtstreeks in een chat boodschappen van JioMart kopen. Zakelijke berichten zijn een gebied met echt momentum en op chat gebaseerde ervaringen zoals deze zullen de komende jaren de manier zijn waarop mensen en bedrijven communiceren.' 

WhatsApp startte de samenwerking met JioMart twee jaar geleden met een kleine groep gebruikers. Begin dit jaar mocht het bedrijf uitbreiden naar honderd miljoen gebruikers, en nu is de functie dus voor alle Indiase gebruikers beschikbaar. Het verzorgen van de klantreis inclusief afhandelen van de betalingen kan voor WhatsApp een interessant verdienmodel worden. De app levert moederbedrijf Meta nog altijd maar weinig inkomsten op, zeker in vergelijking met de hoge technische kosten die Meta maakt. WhatsApp heeft wereldwijd ruim 2,2 miljard maandelijkse gebruikers.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie