Overslaan en naar de inhoud gaan

Tips om op te vallen bij een afgeleid publiek

In dit blog delen we een belangrijk inzicht en drie creatietips uit ons nieuwste whitepaper 'de magie van afleiding' met je.
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Opvallen bij een afgeleid publiek: zo doe je dat.
Opvallen bij een afgeleid publiek: zo doe je dat.

Het belang van aandacht

Aandacht is de voedingsbodem voor een effectieve campagne. Meer aandacht betekent dat je campagne beter verwerkt wordt, waardoor de effecten groter zullen zijn. Lukt het je om de (gedeeltelijke) aandacht van de kijker of luisteraar goed te benutten? Dan kan dit bijdragen aan merkherkenning, -imago en koopgedrag.

Volledige aandacht of een afgeleid publiek?

We durven er best wat om te verwedden dat jij regelmatig op je telefoon zit te kijken terwijl de televisie aan staat. Zo zijn er wel meer situaties te bedenken, waarin je je aandacht verdeelt over verschillende dingen of mediumtypen. Natuurlijk zijn er nog steeds momenten dat je echt aandachtig met media bezig bent, alleen zijn deze steeds unieker. Maar wat betekent dit voor reclamecampagnes? En hoeveel aandacht heeft de kijker of luisteraar eigenlijk nodig om toch nog impact te maken?

Inzicht: gedeeltelijke aandacht biedt kansen

Is reclame alleen effectief als mensen er aandachtig naar kijken of luisteren? Nee hoor! Zelfs als ze afgeleid zijn, nemen ze nog aanzienlijk wat informatie op. En extra fijn: afgeleide mensen zijn ontvankelijker voor reclameboodschappen dan aandachtige mensen. Ze zijn namelijk minder actief bezig om redenen te bedenken iets niet te kopen.

Drie creatietips

Hoewel je dus niet hoeft te verwachten dat je consument met onverdeelde aandacht naar jouw commercial kijkt of luistert, kan je wel proberen om een zo groot mogelijk deel van de verspreide aandacht naar jouw spot te trekken. In de whitepaper delen we in totaal 10 creatietips voor radio- en televisiespots om dit te bereiken, hier lichten we er drie uit:

  1. Het belang van audio - Geluid heeft de fijne eigenschap om aandacht te kunnen trekken. Wil je opvallen én herkenbaar zijn? Kies dan bijvoorbeeld voor een vast audiologo. Ook opvallende geluiden en/of bepaalde muziek kunnen helpen. In onze whitepaper ‘Audiostrategie’ lees je nog veel meer over waarom geluid een essentieel onderdeel is van impactvolle campagnes.
  2. Kies een focuspunt - Zorg dat de kijker zich op één ding kan focussen – dit stuurt de aandacht van je consument naar wat jij belangrijk vindt. Je kan dit nog vergroten door in te zoomen of een close-upshot te doen.
  3. Denk aan merknaam en logo - Verwerk je merknaam in je commercial – in een zin en je verhaal – en benoem én toon je logo tegelijkertijd voor meer aandacht.

Meer (creatie)tips?

Onlangs lanceerden we ons nieuwste whitepaper ‘de magie van afleiding’, waarin we niet alleen de nieuwste inzichten delen over de magie van (gedeelde) aandacht, maar ook praktische tips en tricks geven voor je mediastrategie. De whitepaper bevat nog veel meer waardevolle inzichten die jou kunnen helpen met een effectieve campagne bij een afgeleid publiek. Download deze – of één van de vele andere whitepapers – op deze pagina.

Wil je meer weten over onze onderzoeken of inkoopmogelijkheden? Neem dan contact op!

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in