Premium

Prnews.io maakt PR-ramp van introductie door leugentjes over samenwerking met GeenStijl en De Speld

Startup zegt samen te werken met duizenden Nederlandse mediaplatformen, maar verschillende websites ontkennen dit met klem.

Prnews.io zei samen te werken met Geenstijl, maar heeft de website nu verwijderd
Afbeelding: Shutterstock

Het had een prachtige introductiecampagne moeten worden voor Prnews.io, maar draait uit op een PR-ramp.

Prnews.io is een platform dat branded-content van bedrijven tegen een vast tarief plaatst op websites. Organisaties zouden bij de start kunnen kiezen uit ruim 3.500 Nederlandse websites, met daaronder bekende titels als Geenstijl, DeSpeld, Vriendin.nl en Panorama.

Maar zodra erover werd gepubliceerd, meldde de een na de ander geen samenwerking  met Prnews.io te hebben. In de uren erna is Geenstijl zonder ruchtbaarheid uit het publiek doorzoekbare bestand van Prnews.io verdwenen. Deze website heeft Prnews.io gevraagd waarom en kreeg te horen dat er nog geen samenwerking is met Geenstijl maar dat die hopelijk snel volgt. Bart Nijman, hoofdredacteur van Geenstijl, laat schriftelijk aan Adformatie weten: 'Vanmorgen lazen we het artikel over Prnews, die beweren of beweerden dat zij met ons samenwerken. Bij dezen ontkennen we dat. We wisten niet dat we op hun website vermeld stonden, maar zijn blij dat ze dat naar aanleiding van jullie artikel hebben weggehaald. GeenStijl (c.q. GS Magenta) heeft een uitstekende eigen sales-afdeling en prima advertentiepartners en niemand daarvan heeft bij ons weten iets met dit schimmige Prnews te maken. [..]'

Prnews.io claimt ten onrechte samenwerkingen

Het plaatsen van een advertorial op een bij Prnews.io-aangesloten website kost tussen de 14 en 15.700 euro. Waarbij gezegd moet worden dat slechts zes websites meer dan achtduizend euro vragen voor een advertorial. Vier van die zes zijn overigens Belgische websites, zoals Gazet van Antwerpen. Ook noemenswaardig is dat de getoonde prijzen niet definitief zijn. Prnews.io zegt een service fee van vijftien procent te rekenen op de getoonde prijzen. 

Maar kloppen de getoonde titels en prijzen wel? Jerome Kuijken, managing director van De Speld, meldt na het lezen van dit artikel dat hij tot zijn verbazing zag dat Prnews.io claimt samen te werken met De Speld en zustertitels Kakhiel en Het is hier geen hotel. Dat klopt niet, zegt hij. 'Wij werken niet samen met Prnews.io en de advertentieprijzen op hun platform zijn ook onjuist. Ik heb Prnews.io daarom gemaild met het verzoek om onze titels van hun website te halen.' Kuijken noemt de gang van zaken 'schadelijk voor de business'.

Adformatie heeft Prnews.io gevraagd waarom het platform claimt samen te werken met titels die van niets weten, hoe het bij de getoonde advertentieprijzen komt en wat er gebeurt als een adverteerder via Prnews.io een advertorial inkoopt als de betreffende website niet samenwerkt met Prnews.io. Het bedrijf heeft na een mail van deze website en een telefoongesprek met Kuijken de titels van de Speld van zijn website verwijderd. Onderstaande screenshot is gemaakt toen Kakhiel nog zichtbaar was.

Later meldt het bedrijf in een uitvoerige schriftelijke reactie 'zich te verontschuldigen voor enige ontstane verwarring' en zegt het hier samen te werken met een externe partij (niet bij naam genoemd) om mediatitels aan zijn database toe te voegen. In de praktijk blijkt Prnews.io klagende titels snel uit die database te verwijderen en vervolgens te vragen of zij samen willen werken. Een woordvoerder van Prnews.io zegt bijvoorbeeld in gesprek te zijn met de salesafdelingen van Geenstijl en de Speld. Kuijken van de Speld weerspreekt dit en zegt ook geen behoefte te hebben aan zo'n gesprek. Nijman van Geenstijl mailt: 'Zoekend in de (spam-) mailbox, kwamen we inderdaad berichten tegen van de flessentrekkende neppers van Prnews. [..] We ontvangen vaker van dergelijke 'voorstellen', in slecht Engels of nog brakker Nederlands, en gaan daar nooit op in.'

Prnews.io
Prnews.io zegt samen te werken met Kakhiel. Kakhiel ontkent dit met klem. Screenshot Adformatie

Uitbreiding

Prnews.io is in 2018 opgericht door Oekraïense ondernemers in Estland. In de jaren erna is het platform ook gestart in Frankrijk, Italië en Spanje. Daar komt Nederland nu bij, zij het met een werkwijze die vermoedelijk weinig uitgevers aanspreekt. 

Het platform biedt naast het - geclaimd - plaatsen van persberichten ook optionele extra diensten aan, waaronder de garantie op duizend extra weergaven en het schrijven van een persbericht. Of, voor wie honderden euro's meer betaalt, 'Expert writing services' door een auteur die een 'bijna foutloos artikel' aanlevert. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie