Overslaan en naar de inhoud gaan

Het merk: de vergeten succesfactor bij fusies en overnames

Wie het merk overslaat, vergroot het risico op kapitaalvernietiging.
Partner
VIM Group

Al meer dan 30 jaar helpt het internationale team van specialisten en digital professionals van VIM Group marketing- en communicatiemanagers met merktransformatie en merkmanagement. Door nauw samen te werken met onze klanten en hun externe partners, bieden we de structuur en richting die organisaties nodig hebben om merkveranderingen en rebrandings op een goede manier te plannen en uit te voeren. Zo worden veelvoorkomende risico’s vermeden en kostenbesparingen gerealiseerd. Offline en online, ongeacht de omvang of situatie, we helpen merken te transformeren en consistente en impactvolle merkervaringen te realiseren.

puzzelstuk

Het jaar 2026 belooft een piek in M&A activiteiten. Banken, investeerders en strategische kopers staan in de startblokken. Maar wie zich blindstaart op spreadsheets en synergievoordelen, negeert een allesbepalende succesfactor: het merk.

Het merk vertegenwoordigt gemiddeld 20% van de bedrijfswaarde (Brand Finance, 2020). Toch blijft het in overnametrajecten opvallend vaak buiten beeld tot ná de handtekeningen. Alsof merk slechts een visueel sluitstuk is, in plaats van een strategisch anker. Juist daar begint de eerste waarde vaak al te verdampen.

Integratie vraagt om identiteit
Fusies en overnames draaien zelden alleen om cijfers. Het zijn transformaties van identiteit, cultuur en structuur. In die context is het merk veel meer dan een logo op de gevel, het is een fundament onder een gedeelde toekomst.

Het merk is meer dan een logo op de gevel, het is een fundament onder een gedeelde toekomst.

-

Een heldere merkstrategie biedt houvast aan klanten, medewerkers en investeerders. Het versnelt integratie, voorkomt verwarring en vergroot draagvlak. Kijk naar de rebranding van Ayvens, het nieuwe merk na de fusie van LeasePlan en ALD Automotive. Met een frisse naam en positionering vermijdt het nieuwe merk gevoeligheden én creëert het waarde voor de toekomst.

De impact van een merkstrategie voel je pas in de uitvoering: fysiek én cultureel

Een merkstrategie vormt de koers en het kompas van een organisatie. Maar of je echt waarde creëert, hangt af van wat er daarna gebeurt. Want een merk leeft pas echt als het zichtbaar en voelbaar is in de organisatie én in de markt. Dat begint bij het doorvoeren van de visuele identiteit op duizenden touch points: van digitale kanalen en voertuigen tot gevelbelettering, bedrijfskleding en IT-systemen. Maar minstens zo belangrijk is dat medewerkers het merk begrijpen, omarmen en uitdragen. Dat vraagt om activatie, dialoog en leiderschap.

Neem de rebranding van Partou. Na de fusie van de grootste kinderopvangorganisaties in Nederland rolt de nieuwe identiteit uit over 900 locaties. Maar het ging om meer dan een huisstijl. Het merk is ook van binnenuit verankerd. Het is niet alleen zichtbaar, je voelt en beleeft het ook. In gedrag, rituelen en taal.

De merkimplementatie vergt al snel een investering die minimaal het twintigvoudig is ten opzichte van strategie en creatie

-

En de les? De implementatie van het merk in alle merkdragers vergt al snel een investering die minimaal het twintigvoudig is ten opzichte van strategie en creatie. Exclusief activatie en adoptie. Een volledige merktransformatie vraagt om serieuze budgetten en strakke regie. Onderschatting leidt onvermijdelijk tot gemiste kansen en onbenut merkpotentieel.

Waarom dit ertoe doet voor M&A-teams

Tot 70% van de M&A-deals slaagt er niet in om de beoogde waarde te realiseren. Niet vanwege verkeerde cijfers, maar omdat integratie stokt op cultuur, identiteit en alignement. En juist daar speelt het merk een sleutelrol.

Tot 70% van de M&A-deals slaagt er niet in om de beoogde waarde te realiseren

-

Toch ontbreekt merkvertegenwoordiging in veel M&A-teams. Merkkeuzes worden ad hoc gemaakt of te laat, op basis van onderbuikgevoel. Met als gevolg: versnippering, interne weerstand en inconsistente merkuitingen.

Merktransformatie vereist vakmanschap

In mijn werk bij VIM Group begeleiden we organisaties in merktransformatie van A tot Z. Juist in M&A-contexten is die begeleiding gericht op structuur, inzicht en executiekracht. Van optimale planning en voorbereiding tot realisatie: Merk due diligence: inzicht in merkwaarde, fit en risico’s Merkarchitectuur en positionering: masterbrand, subbrand of hybride? Merkimplementatie: organisatie, tooling en realisatie op alle touchpoints Governance en activatie: interne betrokkenheid en externe merkconsistentie

Een merk functioneert pas optimaal als het wordt verankerd in gedrag, beleving en systeem en vanaf dag één sturing geeft aan het integratieproces.

Tijd voor herpositionering van het merk zelf

Fusies en overnames vragen om méér dan financiële logica. Ze vragen om visie, betekenis en samenhang. Het merk verbindt meerdere dimensies: strategisch, emotioneel en operationeel.  Laat het merk dus geen sluitpost zijn. Positioneer het als een integraal onderdeel van de M&A-agenda. Want in een tijd waarin de meeste bedrijfswaarde niet op de balans staat, is merk geen bijzaak. Het is een kritische factor in duurzame waarde creatie.

Verder praten over de rol van het merk in fusies en overnames? Neem gerust contact met me op: arjan.kapteijns@vim-group.com.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
VIM Group

Al meer dan 30 jaar helpt het internationale team van specialisten en digital professionals van VIM Group marketing- en communicatiemanagers met merktransformatie en merkmanagement. Door nauw samen te werken met onze klanten en hun externe partners, bieden we de structuur en richting die organisaties nodig hebben om merkveranderingen en rebrandings op een goede manier te plannen en uit te voeren. Zo worden veelvoorkomende risico’s vermeden en kostenbesparingen gerealiseerd. Offline en online, ongeacht de omvang of situatie, we helpen merken te transformeren en consistente en impactvolle merkervaringen te realiseren.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in