Duurzaamheidsclaims op Primark-posters zijn misleidend, aldus de Reclame Code Commissie

De winkelketen gaat in beroep tegen de uitspraak van de RCC.

Links een misleidende Primark-poster, rechts activist Sara Dubbelman
Afbeelding: Sara Dubbelman

Primark communiceert misleidende claims over zijn duurzaamheidsambities op grote posters die in zijn Nederlandse winkels hangen. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC), schrijft de NOS. Primark gaat tegen de uitspraak in beroep en hoeft in die periode sowieso niets aan te passen.

Nuance weggestopt

De zaak is in juni voorgedragen door Sara Dubbeldam, een duurzame modeactivist. Zij uit kritiek op duurzaamheidsclaims die de internationale retailer op posters gebruikt. Dat zijn teksten als 'Biologisch, gerecycled, duurzaam en betaalbaar katoen', 'Wij maken onze kleding circulair. Zodat de wereld blijft draaien', (zie foto bovenaan dit artikel) en 'De CO2-uitstoot met 50% verminderen. Zodat de planeet vrij kan ademhalen.' Volgens de RCC wekken claims de indruk dat dit nu al de situatie is in plaats van een ambitie, is de nuancering op de posters dusdanig klein leesbaar dat de consument die nuance waarschijnlijk over het hoofd ziet en ontbreekt voor sommige duurzaamheidsambities een concreet stappenplan. Om die reden vindt de RCC ook een claim over het stoppen met wegwerpplastic misleidend. 

De uitspraak van de RCC is op moment van schrijven nog niet op de website te vinden. Primark is niet de eerste moderetailer die door de RCC op de vingers getikt wordt om misleidende duurzaamheidsclaims. Vorig jaar werden onder meer H&M en Decathlon aangesproken. Zij beloofden beterschap en doneerden honderdduizenden euro's aan duurzame goede doelen.

Primark: doelstellingen zijn realistisch

Primark is het niet eens met het oordeel van de waakhond. Tegenover modewebsite Fashion United zegt een woordvoerder: 'Onze doelstellingen zijn realistisch, haalbaar en worden duidelijk gecommuniceerd, onder meer door middel van een jaarlijks rapport.' De retailer gaat daarom in beroep tegen de uitspraak. Zolang dat beroep loopt, hoeft Primark zijn posters sowieso niet aan te passen. Houdt het RCC-oordeel stand in het beroep, dan kan de RCC aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vragen om actie te ondernemen. De RCC is zelf namelijk niet bevoegd om in te grijpen. 

Het advocatenkantoor dat namens modeactivist Dubbeldam naar de RCC gestapt is, overweegt ook een civiele rechtszaak op te starten. Tegenover de NOS meldt het advocatenkantoor dat die stap 'zeker de overweging waard is.' Via een civiele rechtszaak kun je bijvoorbeeld eisen dat de tegenpartij ergens mee stopt. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie