Waarom Karin Slenders vanuit een zeecontainer bij klanten op de stoep werkt

Met het Mobile Innovation Lab bivakkeert SAP letterlijk bij klanten . Karin Slenders legt uit wat ze daar precies doen.

Karin Slenders
Karin Slenders

Karin Slenders is marketing director bij SAP Nederland. Met het SAP Mobile Innovation Lab bivakkeren haar collega’s letterlijk bij klanten op de stoep: vanuit een glazen container vormen ze een idee in vijf dagen om in een prototype, met als resultaat een roadmap voor hun digitale transformatie. Tijdens het evenement Content.19 – op 8 oktober - deelt Slenders haar ervaringen op het gebied van machine learning, image recognition, predictive analytics en augmented reality. Hier licht ze alvast een tip van de sluier op.

Advertentie
advertisement
Content.19 gaat over de kracht van contentmarketing en storytelling. Welke rol kan SAP hierbij spelen voor klanten?

‘Allereerst is het belangrijk dat de perceptie van het merk SAP voor veel klanten anders is dan wij zouden willen. Van oudsher produceerden wij software voor bedrijfsprocessen. Wat we nu doen voor klanten is het uitrollen van strategieën voor bedrijven waarmee ze transformeren tot een intelligent enterprise. We richten ons niet langer alleen op de IT-afdeling, maar willen dat alle aspecten van een organisatie meepraten over wat nieuwe technologie kan doen voor een bedrijf. In Nederland hebben we daarom een Mobile Innovation Lab opgericht, waarmee we SAP een nieuw imago willen geven.

In dat lab ontwikkelen we verhalen voor merken en organisaties, oftewel content die kant en klaar is en aan bod komt wanneer dit relevant is in de customer journey. Die content is altijd beschikbaar en digitaal aangedreven, en komt aan bod op basis van achtergrond, interesse en gedrag van de klant. Zodat een merk het juiste verhaal vertelt om aandacht te trekken en ervoor te zorgen dat je een volgende stap met elkaar kunt zetten.’

SAP helpt klanten voor de deur aan een roadmap voor hun digitale transformatie. Hoe gaan jullie te werk?

‘Het Mobile Innovation Lab is van het formaat zeecontainer, bestaat grotendeels uit glas en staat op de stoep van een klant. We zijn daardoor enorm zichtbaar, de eerste dag hangt vaak het halve bedrijf uit het raam om te zien wat we doen. We kijken samen met de klant welke noot ze willen kraken en wat de pijnpunten zijn. In een week willen we een werkende oplossing bieden met gebruik van intelligente technologie. Hiermee laten we zien dat SAP snel is – terwijl de perceptie vaak nog is dat we traag zijn – en dat we innovatief te werk gaan. Onze oplossingen zijn heel uiteenlopend. Voor Signify, voorheen Philips Lighting, hebben we een platform gebouwd waarmee ze inzicht kunnen geven aan klanten hoeveel licht ze per gebouw of ruimte gebruiken. Vervolgens is daar een afrekenmodel aan gekoppeld, waarbij de klant alleen betaalt voor wat ze hebben gebruikt. Dit model kan ook voorspellen hoeveel licht een ruimte in de toekomst nodig heeft.

Een ander voorbeeld is Gasunie. Het netwerk van gasleidingen moet regelmatig worden gerepareerd. Niet het opgraven en opnieuw bestraten was het probleem, maar wel waar precies dat benodigde onderdeel was te vinden. Met de oude manier van werken moest het product omschreven worden, waarna iemand op het centrale depot op zoek moest naar het betreffende onderdeel. Nu zijn alle onderdelen gedigitaliseerd in een catalogus op een iPad. Met de camera maak je een foto van het oude onderdeel, waarna die meteen detecteert waar het nieuwe onderdeel zich bevindt. Het proces is geautomatiseerd, minder foutgevoelig en versneld. Het transformeert data in actie, dus dit is een mooi voorbeeld van een intelligent enterprise.

Tot slot noem ik het KWF, want we zetten het Mobile Innovation Lab ook in voor purpose-gedreven oplossingen. We hebben samen met het KWF een app gelanceerd die zonsterkte detecteert. Het werkt als buienradar en laat zien hoe sterk de zon is, of je je moet insmeren of überhaupt beter binnen kunt blijven. Ook deze app demonstreert wat je met technologie en data kunt doen.’

Hoe is jullie manier van werken door de jaren heen veranderd, op het gebied van contentmarketing?

‘Voorheen werden content stories gebruikt in traditionele campagnes, waarbij je met een treintje van tactieken toewerkte van inquiry naar lead en opportunity. Nu werken we met een end to end-benadering. Niet: de prospect doet nu dit, dus doen wij dat. Het gaat nu alle kanten op. Content moet dan weer geschikt zijn voor social media, dan weer voor web. Voor smartphone of laptop. Je moet continu een relevante boodschap aanbieden die direct consumeerbaar is. Het is geen lineair proces, maar versnipperd en tóch allemaal met elkaar verbonden.’

Tot slot: kun je alvast iets vertellen over de lezing die je gaat geven op Content.19?

‘Ik wil heel graag laten zien wat het effect van het Mobile Innovation Lab is geweest op de brand awareness en brand perceptie van SAP in de Nederlandse markt. En ook hoe dit initiatief is geëvolueerd. We begonnen met een klein truckje, maar dat was niet praktisch: onze developers zaten een week lang opgesloten in een kleine ruimte. Nu hebben we dus een groter, opvallend Lab. In ons eigen pand hebben we nu ook een SAP Experience Center ingericht voor innovatieve oplossingen. Het is leuk om te laten zien hoe dit proces groeit en zich gaandeweg ontwikkelt.’

Karin Slenders spreekt op Content.19, een evenement van Adformatie over contentmarketing en storytelling. Op Content.19 komen inhoud, data en technologie samen. De bezoekers van Content.19 krijgen een uitgebreid programma voorgeschoteld, waarin experts jou helpen om juist die content te ontwikkelen, verspreiden en evalueren die ertoe doet. Meer informatie over het programma en de sprekers vind je hier.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie