Tijd voor Vodafone om haar strategie te herzien?

Wordt het tijd voor Vodafone een andere strategie te kiezen? Dat suggereert The Economist deze week.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vodafone doet het niet al te goed op de aandelenmarkt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het veel kleinere O2.

Het bedrijf lijkt te veel te hebben beloofd en te weinig te hebben gepresteerd. Vooral Vodafone's 'groter is beter'-benadering staat ter discussie.

Zo maakt het in de meeste markten gebruik van de GSM-standaard. Behalve in de belangrijke gebieden Amerika en Japan. Daarmee wordt het effect van schaalvergroting flink ingeperkt.

Vodafone's poging om wereldwijd dezelfde handsets te gebruiken faalde daarbij in Japan. Deze markt is immers enkele jaren verder dan die van bijvoorbeeld Europa.

The Economist beschouwt het als een relevante optie om de wereldwijde ambities van Vodafone terug te schroeven. En een focus te leggen op executie.

Een andere pilaar van Vodafone's strategie is de focus op mobiele telefonie. Wereldwijd integreren telecoms vaste en mobiele netwerken en zelfs breedband en internet.

Deze benadering kan Vodafone isoleren. Zeker met concurrenten als Skype.

Als reactie stelt Vodafone dat het nog steeds schaalvoordelen heeft, zowel haar Japanse als Amerikaanse onderdelen zijn in waarde gestegen.

Maar dat het bedrijf flexibel en pragmatisch moet zijn. En dat het niet perse een wereldwijde speler is. Het kan zich ook richten op regionale schaalvoordelen. Bijvoorbeeld met een focus op Europa en Afrika.

In dat kader kocht het recentelijk een Turkse operator. Het bedrijf investeerde onverwacht succesvol in landen als Roemenie en Tsjechië. En is actief in India en Zuid Afrika. Allemaal regio's waar GSM wordt gebruikt.

Wat betreft haar focus op mobiel stelt Vodafone dat het te vroeg is om te veronderstellen of consumenten daadwerkelijk samengesmolten producten willen.

En Vodafone biedt al een combinatie van vast en mobiel aan grote zakelijke klanten door capaciteit in te kopen bij andere telefoonmaatschappijen. Het is ook de draadloze partner van British Telecom.

Op die manier hoopt het te verkennen hoe groot de behoefte daadwerkelijk is aan dergelijke services.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie