Vijf merkcampagnes die Gen Z met succes hebben bereikt

Hoe om te gaan met een generatie met een aandachtsspanne van 8 seconden? Deel #3 in een serie over Gen Z.

Gen Z
Gen Z

Wil je als merk in het vizier komen van Generatie Z, dan is er werk aan de winkel. Deze generatie is goed geïnformeerd, digital savvy en verwacht dan ook  veel van merken. Interactie, co-creatie en kwaliteit zijn superbelangrijk. Merken doen er slim aan om met Gen Z om te gaan zoals Gen Z dat zelf met vrienden doet: persoonlijk en lollig, maar authentiek. Dus niet op een neppe, overdreven manier, want daar prikken ze zo doorheen. Best complex dus. Hieronder vijf voorbeeldcases van merken die Generatie Z met succes aan zich hebben verbonden.

Advertentie

1. #MyNeoLabel van Adidas

Gen Z <3 Snapchat. Vertel jongeren niet wat ze moeten dragen, laat ze dat gewoon zelf bepalen. Vanuit dat inzicht introduceerde Adidas #MyNeoLabel: een modecollectie gecreëerd door fans op Snapchat.

Adidas
Adidas Adidas

Adidas startte met een lookbook met witte kleding als canvas. Jongeren konden met de Snapchat doodle tool helemaal losgaan door op deze blanco stukken hun eigen creaties te schetsen. Op deze manier gaf het populaire sportmerk Gen Z de kans om voor eigen ontwerper te spelen. Uit de ruim vijfduizend ontwerpen die dit opleverde, werden vier winnaars gekozen en naar Adidas HQ gevlogen om hun eigen designs voor het echie te realiseren.

2. AXE #PraiseUp

Gen Z <3 influencers. Dus zette Axe voor zijn Canadese #PraiseUp campagne twee bekende sportinfluencers in: basketballer Kyle Lowry en honkbalspeler Marcus Stroman.

AXE
AXE AXE

De campagne is ontstaan vanuit het inzicht dat Generatie Z de traditionele rolverdeling tussen man en vrouw niet meer voor lief neemt. In dit geval richt het deodorantmerk zich op het stereotype beeld dat jongens nooit hun emoties laten zien. Met #PraiseUp riep Axe jongemannen op om stiekem iets positiefs over hun best bud te zeggen terwijl hij wordt gefilmd. Vervolgens werden deze zoete woorden gedeeld op sociale media met de hashtag #YouGotSomething. Sportlegendes Kyle en Marcus gaven als eerste het lieve voorbeeld.

3. Vodafone & Voxi

Gen Z <3 sociale media. Met deze liefde voor sociale media in het achterhoofd is Voxi geboren. Dit nieuwe mobiele netwerk van Vodafone trakteert Engelse jongeren op onbeperkt toegang tot hun favoriete apps zoals Instagram en YouTube.

Vodafone X VOXI
Vodafone X VOXI Vodafone X VOXI

Aha, een heus All you can snap-concept. Generatie Z vindt data namelijk veel belangrijker dan belminuten of sms’jes. Ter lancering van  het nieuwe telecommerk werd de jonge doelgroep zelf ingezet als content creators. Inmiddels zijn er meer dan honderd creatieve geesten die grappige en verrassende content maken voor de socialmediakanalen van Voxi.

4. Hollister The Carpe Life

Gen Z <3 YouTube. Jongeren kijken bijna alleen nog online video’s en halen alles uit het leven. Dit inzicht bleek een stevig haakje voor het Amerikaanse kledingmerk Hollister.

Hollister
Hollister Hollister

In samenwerking met YouTube-kanaal AwesomenessTV (populair onder Gen Z) maakte Hollister de serie ‘The Carpe Life’. In deze serie gaan influencers – uiteraard gekleed in Hollister – tegen elkaar battlen en beleven ze de “most epic day possible.”

5. Asos Insiders

Gen Z <3 Instagram. In ons vorige artikel lees je dat Generatie Z Insta onder andere gebruikt voor inspiratie. Menig influencer post dagelijks een knap kiekje van zijn of haar look met de hashtag #OOTH, oftewel ‘Outfit Of The Day’.

ASOS
ASOS ASOS

Kledingmerk ASOS heeft een aantal influencers tot ASOS paradepaardjes verkozen door ze een eigen sponsored Instagram account te geven. De accounts worden gerund door de influencers zelf, waarop zij hun ASOS outfits showen. Een slimme zet, want op deze manier krijgt ASOS het voor elkaar dat bestaande followers van influencers nóg een account van hun grote voorbeeld gaan volgen (waar deze alleen ASOS kleding draagt!). Check @asos_barbara en @asos_joshua

Dit was de laatste blog uit een drieluik over Gen Z. We komen snel weer terug met een nieuwe reeks over een andere generatie.

Auteur: Rosa Veldhuis (Blauw Gras)

 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie