Welkom zomer, welkom wijntjes!

Waar de zon trekt aan wijn als bijen naar honing, blijft champagne de eendagsvlieg in de korf. Tot nu toe…

Old skool meets New skool

Ruim 200 jaar ontkurkt de halve wereld het als oudejaarsdrank. Op enkele spaarzame excuses na blijft het daar vaak bij. Wijngaardenier Chartogne-Taillet ging op zoek naar een breder (en dorstiger) publiek. 

De wijnproducent vond zijn gelijke in de Franse studio Immersive Garden. Gelauwerd in het maken van digital experiences en storytelling. Hun smaakprofiel kenmerkt zich met immersive 3D-omgevingen, altijd verfijnd en rijk van karakter.

Selectie van Immersive Garden projecten

Digital pointillisme

Alhoewel de signatuur van Immersive Garden herkenbaar blijft, is deze altijd ondergeschikt aan de boodschap. Je proeft direct de rijke traditie en ambacht van de champagne: van het klassieke font, tot de nostalgische cartografie op vergeeld papier. Voeg daar subtiele animaties en licht klassieke muziek aan toe en de beleving is compleet.

De grootste verrassing zit hem in ‘de afdronk’. Als je dieper in de experience duikt, verandert de klassieke cartografie in een digitale vorm van pointillisme. Het past niet alleen perfect bij het traditionele bubbelwijn merk, het brengt het ook op natuurlijke wijze naar het digitale medium. 

USP feature Chartogne-Taillet website

Tot zo ver was de experience verrassend en van hoogwaardig kwaliteit. De drogere content met achtergrondverhalen per regio zijn netjes gebracht, perfect passende bij de gedetailleerde informatie.

Zodra je weer breder wilt kijken, kom je er echter snel achter dat alle regio’s en smaken volledig identiek zijn qua beleving. Met de herhaling van zetten verandert de experience snel van verrijking naar onderbreking. Een gemiste kans. Begrijpelijk dat men niet oneindig van dit soort pareltjes kan creëren. Toch had een slimme variatie, of wellicht kortere vervolg-flow geen water bij de wijn gedaan. 

Smaakt het naar meer?

Uiteindelijk overwint de finesse en het rijke karakter het van de herhaling. Helemaal als je focust op het gros dat de experience niet helemaal doorspit. De digitale campagne heeft echt wat toe kunnen voegen aan de beleving en zal zeker een jongere doelgroep aanspreken. Zolang ze niet schrikken van de prijs dan wel. Nieuwsgierig


Enzo Greco is Creative Director bij Rōnin Amsterdam.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie