Premium

Cannes Lions 2022: dit moet je weten

De Nederlandse juryleden, interessante sprekers, CMO Studio Côte d'Azur en andere wetenswaardigheden rondom Cannes Lions vind je hier.

Boulevard de la Croisette in Cannes

Eindelijk, na drie jaar afwezigheid maakt Cannes Lions zijn comeback aan de Franse Côte d'Azur. Het internationale reclamefestival vindt dit jaar plaats van maandag 20 tot vrijdag 24 juni. Naar verwachting geven zo’n 500 Nederlanders dit jaar acte de présence.

Natuurlijk, Cannes staat in de reclamewereld ook wel bekend als snoepreisje, en dat is niet geheel onterecht. Wie houdt van decadente champaign party’s, bbq’s in luxe villa’s en feesten tot het ochtendgloren zit goed op en rondom de la Croisette. Maar laten we niet vergeten dat het winnen van een prestigieuze Lion nog altijd bovenaan het wensenlijstje van iedere marketeer en creatief prijkt. Het laat immers zien dat hun creatieve werk op wereldwijd niveau wordt gewaardeerd.

Cannes Lions 2022: dit moet je weten
Het winnen van een felbegeerde Leeuw staat hoog op het wensenlijstje van menig creatief

Bovendien is voor veel vakgenoten Cannes de ideale gelegenheid om hun internationale netwerk uit te breiden en new business binnen te halen. Van contact naar contract, zo luidt het parool. Ook laten in het Palais interessante keynotespeakers van over de hele wereld hun licht schijnen op creativiteit in de breedste zin van het woord.

Wat is het laatste nieuws en waar móet je naartoe? Adformatie zet de need & good to know’s op een rijtje.

Jury

Cannes Lions heeft naar eigen zeggen z'n best gedaan om een diverse jury bijeen te krijgen, maar 'de plank is misgeslagen' bij de selectie van juryleden uit Brazilië. Evengoed kent de jury dit jaar 47% mensen van kleur. Nederland heeft dit jaar in totaal 18 juryleden afgevaardigd. Dit zijn:

Awarding jurors:
Natalie Gruis (TBWA\Neboko, categorie Creative data Lions)
Daniël Sytsma (Dentsu, Digital craft Lions)
Felicitas Olschewski (Edelman, Entertainment Lions for sport)
Alex Brennett-Grant (We Are Pi, Glass: the Lion for change)
Carren O'Keefe (AnalogFolk, Mobile Lions)
Milos Obradovic (LePub, Outdoor Lions)
Annematt Ruseler (WeTransfer, PR Lions)
Lisa Hogg (Brave, Sustainable development goals Lions)

Shortlisting jurors:
Esther Overmars (Dawn, Brand experience & activation Lions)
Samyr Souen (DentsuAchtung, design Lions)
Tanya Ponømareva (Boomerang, direct Lions)
Vivian Opsteegh (MediaMonks, film Lions)
Elsa Stahura (Wieden+Kennedy, media Lions)
Marula Vaz (MediaMonks, outdoor Lions)
Seema Sharma (Edelman, PR Lions)

Young Lions competition Jurors:
Nathalie Lam (Philips, marketers)
Jake Butler (180 Amsterdam, film)

Bron: Orange Lions.

Focus

De focus van het festival ligt dit jaar op de thema's duurzaamheid, diversiteit & inclusie, talent, data & technologie, business transformatie en creatieve effectiviteit. In het Palais worden de Leeuwen dagelijks uitgereikt vanaf maandag 20 juni, die zijn onderverdeeld in zes zogenoemde tracks (classic, craft, engagement, entertainment, experience, health) en vijftien categorieën. De prijzen worden onderverdeeld in Grand Prix, goud, zilver en brons. In de week vóór Cannes publiceert Adformatie een voorbeschouwing op de Nederlandse kanshebbers van een Lion.

Sprekers

In het Palais staan naast de awardshows interessante ceo’s, cmo’s en andere celebrities op het programma, zoals David Droga (Accenture), Ryan Roslansky (LinkedIn), actrice Liz Taylor, Paris Hilton (!), Nadja Bellan-White (Vice), Bob Lord (IBM) en acteur Ryan Reynolds. Een ticket voor het Palais is wel aan de prijs: €3.675 regulier, €1.995 voor young Lions. Tickets hier, programma hier.

CMO Studio Côte d'Azur

In de speciale Cannes-editie van Adformatie's CMO Studio gaat redacteur Roderick Mirande live in gesprek met global CMO’s van aansprekende internationale merken. We gaan niet voor niets naar het Festival of Creativity, dus creativiteit is het hoofdonderwerp. Ook gaan we in op de dromen en de kopzorgen van de CMO in dit huidige tijdperk. Welke grote statements maken de leidende merken dit jaar in Cannes? In CMO Studio Côte d'Azur geven we hen de gelegenheid om die statements uitgebreid tot te lichten.

Embassy of Dutch Creativity

De Embassy of Dutch Creativity is de gehele week aanwezig aan de Boulevard de la Croisette. De ambitie van de Embassy is sinds de oprichting in 2016 ongewijzigd: het promoten van de gehele Nederlandse creatieve industrie. ‘De Embassy’ wordt ook wel als het Nederlandse clubhuis in Cannes beschouwd. Op het programma dit jaar staat onder meer het IAA Global Dinner, de Diversity-dag in samenwerking met WFA, de Future Bosses lunch met VIA en de Epica Press Club lunch. De JongeHonden en Ra*w zullen ook dagelijks aanwezig zijn. Meer informatie hier.

Party’s

Wie liever meteen aan de borrel gaat, zit goed op volgende plekken.

  • Jonge Honden-feest

Dinsdag 21:00-02:00 uur
Long Beach
Het thema dit jaar is ‘Unleashed’. Ticketverkoop start vrijdag 3 juni.

  • Executive lunch

Woensdag vanaf 12:30 uur
Rado Beach
Adformatie organiseert samen met Result de Executive lunch, voorheen Directeurenlunch. Invite only.

  • Oranjeborrel

Woensdag 17:30-19:30 uur
Longbeach, tegenover Carlton Hotel
Traditiegetrouw organiseren Jean Mineur Mediavision en Adformatie  samen met AdAlliance, Global en ShowHeroes ook dit jaar de Oranjeborrel, dé plek in Cannes waar de Nederlandse creatieve industrie samenkomt. Invite only.

  • MassiveMusic/MediaMonks-feest

Woensdag vanaf 21:00 uur
La Mandala Beach Club
Invite only. Meer info vanuit de bureaus volgt op woensdag 8 juni.

  • Sizzer Faux Pax-feest

Donderdag 22:00-04:00 uur
Bisous bisou club (boven het casino in het Palais).
Sizzer raadt geïnteresseerden aan de socials in de gaten te houden.

Adformatie doet ter plekke verslag van de (Nederlandse) winnaars in Cannes. Houd onze site en socials in de gaten.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie