Fake? Fuck it!

Daar ging er weer een, een filmpje dat iedereen gezien moet hebben of je het nou wil of niet. 20 zoenende mooie mensen in zwart wit geschoten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door: Chris Onsman

Ik vond het prachtig. Het was ontroerend om te . De eerste kus van mensen die elkaar voor het eerst ontmoeten. De onhandigheid en de aarzeling die daarmee gepaard gaat kunstig in beeld gebracht. Mooi gedaan.

Dat gezegd te hebben stond mijn Facebook klaagmuur al snel vol met een overvloed aan commentaar van waarom dit in godsnaam viral ging en dat het hartstikke nep was, de zogenaamde ‘vreemden’ waren ingehuurde modellen en het was allemaal geacteerd. Kledingmerk Wren zat erachter. Het was een filmpje om de lente collectie aan te prijzen. Vind ik prachtig gevonden. Hoe pak je de essentie van het lentegevoel beet en claim je die voor het merk? Het resulteerde in een filmpje dat het fenomeen ‘lentekriebels’ perfect illustreert zonder er een overdreven rom-com reclame van te maken. Er zitten sterke associaties in met de lente. Het schattige van mooie nieuwe liefde en het inruilen van je wintervacht voor een lente outfit. Past prima bij een lifestyle merk. Een goede timing ook want we kunnen de lente al bijna ruiken en we snakken er weer naar. De keuze om het in de studio te filmen geeft het ook een echter gevoel. Het is het natuurlijke habitat waar modellen elkaar ontmoeten. Dit filmpje is echter dan 99,9% van de reclames die hetzelfde proberen elk jaar. Ookal zijn het acteurs en is het van tevoren bedacht en opgezet. Ookal is de zoen geacteerd, het resultaat is een echte herinnering uit je eigen echte leven.

Een filmpje dat iedereen weer even terug doet denken aan die eerste zoen die waarschijnlijk net zo ongemakkelijk was. Je deed vast je uiterste best om jezelf neer te zetten als een acteur die precies weet hoe het moest. Maar helaas de waarheid loog er niet om.

Facebook, Instagram en Tinder zijn toonbeelden van nepheid. Iedereen schotelt iedereen een ideaal beeld voor van zijn leven en ondertussen zeuren we dat een goed gelukte viral nep is. We ontkomen niet aan nepheid we zijn er altijd al door omringd geweest. Elke reclame is nep maar het gaat altijd om de gedachte erachter. Of iets echt of nep is, is een steeds meer voorkomende discussie die wat mij betreft steeds minder relevant is. Veel belangrijker is hoe wij de dingen zelf ervaren.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie