Hoe Aldi met Pasen reclame maakte voor Kerst

Niet vaak wordt het verschil tussen product-driven en consumer-driven zo typerend in beeld gebracht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik hou van folders. Zeker zo rond een ‘event’ als Pasen of Koningsdag. Dan kun je op zoek naar de verrassingen. Waar hebben ze de leukste spulletjes? Toen de folders voor Pasen dan ook bij mij op de mat vielen, las ik ze direct met interesse door. Echter, toen ik de folder van Aldi voor me kreeg, voelde ik dat er iets raars mee was. Ik kon het alleen niet direct duiden. Dan is een objectieve analyse van de signalen die de folder verstrekt nuttig (een semiotische analyse in vaktermen). Ik heb dit gedaan voor de voorkant van de Paasfolder van Aldi en deze vergeleken met de voorkant van Lidl. Natuurlijk me ervan bewust dat Lidl tegenwoordig in een andere League speelt dan Aldi, maar vergelijken maakt het beeld vaak scherper. Zoals ook hier het geval is.

Onderstaand een aantal signalen en hun betekenis:

  • Als je bijvoorbeeld kijkt naar de kleurstelling van beider voorkanten, die is voor Aldi blauw met bruin en voor Lidl juist wit en licht.  Oftewel Aldi wil formeler/gecontroleerder overkomen, terwijl Lidl juist openheid en optimisme uitstraalt.
  • Ook de font van de taglines benadrukken dit. Aldi’s ‘vier voordelig feest’ is deftiger, doordat er 1 ouderwets font wordt gebruikt, ze alleen hoofdletters gebruiken en de tekst is ingebed in een embleem. Terwijl de Lidl juist verschillende lettertypes gebruikt, waaronder een handschrift-font. Oftewel deftig versus losjes/vrij.
  • Tenslotte als klap op de vuurpijl: Aldi maakt prominent reclame voor 1 product: een grote, gegrilde, hele kip, terwijl Lidl met minikadetjes, minihagelslag, kleine sapflesjes, jam en  koekjes juist voor hapjes en fingerfood heeft gekozen. U herinnert zich Aldi&;s kip vast wel vanuit Thanksgiving of (zwaar) tafelen in de winter. Terwijl Lidl juist meer picknicken in de lente uitstraalt.

Lidl, die al jaren de consument en haar context goed in het vizier heeft, weet dat er met Pasen echt uitgepakt wordt rond de brunch en brengt dit overduidelijk over de buhne: picknicken, licht en optimisme: passende Paas-signalen. Maar alle signalen van Aldi bij elkaar optellend geeft een ander beeld: Aldi heeft gepoogd Pasen te verkopen via typische Kerst-signalen: deftig, winterse kost en formeler. Blijkbaar hadden ze een goede deal weten te sluiten met een kipleverancier zonder na te denken over de impliciete boodschap, die je er mee vertelt. Zeker als het de voorpagina van je Paasfolder is. Zo zie je maar; kun je toch nog het Kerstgevoel krijgen in april!

Onderstaand de analyse in het kort:

 

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie