ING: ‘Marktaandeel webwinkels van 12,5 nu, naar 25 procent in 2025’

Kleding, schoenen, speelgoed en elektronica zijn de drijvende krachten achter de groei.

Webshops verdubbelen tot 2025 hun marktaandeel, dat verwacht althans het Economisch Bureau van ING. Vorig jaar maakten webwinkels nog 12,5 procent van de detailhandel uit, maar over acht jaar is dat een vierde. ING zegt dat webshops in kleding, schoenen, speelgoed en elektronica de drijvende krachten achter de groei zijn. ‘Maar ook boodschappen doen in online-supermarkten komt de komende jaren sterker van de grond.’

Clicks én bricks
De omzetgroei van de gehele detailhandel komt dit jaar volgens de ING-economen uit op 2,5 procent. In 2018 zwakt de groei iets af naar 2 procent.

Winkelstraat
In de grotere steden ziet ING de markt voor fysieke winkels weer groeien. ING: ‘Er ontstaan allerlei nieuwe initiatieven. Buiten de grote steden hebben winkels echter vaak veel te lijden onder het online winkelen.’

Beeld: 123RF

Advertentie
advertisement
Advertentie