'Met de zoveelste microfoon-op-tafel-en-praten-maar-podcast maak je geen verschil'

Marvin Jacobs is voor de Dutch Creativity Awards jurylid in de subcategorie Podcasting & digital audio. Wat verwacht hij van de inzendingen?

Marvin Jacobs, ADCN-jurylid

In aanloop naar de Dutch Creativity Awards publiceert Adformatie diverse interviews met juryleden. Vandaag: Marvin Jacobs, creative director bij Airborne en ADCN-jurylid in de discipline Podcasting & digital audio..

Met de Dutch Creativity Awards, voorheen de Lampen en waar in 2020 de Spin Awards zijn ondergebracht, viert brancheclub ADCN 'de beste creatieve ideeën in de wereld van commerciële communicatie’. Inschrijven voor de prijs kan tot woensdag 29 juni.

Wat verwacht je van de inzendingen dit jaar?

Net als bij alle jaren hoop ik natuurlijk weer positief verrast te worden door sterke cases, waarbij vanuit een sterke strategie mooi werk is gemaakt met aantoonbaar effect. Ik heb audio in mijn portfolio, en nu is dat natuurlijk een deel van het medialandschap waar erg veel gebeurt: het aantal luisterminuten groeit al jaren structureel, de advertentiebestedingen binnen dit domein groeien en er wordt veel geïnnoveerd. Het kan bijna niet anders dan dat deze ontwikkelingen zichtbaar zijn bij de inzendingen.

Het thema dit jaar is 'Unite to ignite'. Hoe is jouw eigen visie hierop?

Wat ik interessant vind en een buitengewoon positieve ontwikkeling, is dat het gesprek op steeds meer plekken in de samenleving gaat over de blinde vlekken die we helaas, als mensen, hebben. En wanneer je tot een meerderheidsgroepering behoort, zijn die blinde vlekken vaak groter dan wanneer dat het niet geval is.

Het benoemen en het gesprek erover aangaan, is een eerste stap. Maar wat nog vaak gebeurt, is dat de meerderheid de minderheid tolereert. Waarbij de impliciete boodschap is dat die minderheid zich moet aanpassen aan de norm van meerderheid. Het is mijn overtuiging dat je juist al die verschillen moet koesteren. Hoe meer verschillende perspectieven, achtergronden en zienswijzen je bij elkaar brengt, hoe interessanter het wordt. Of, om nog even naar het thema te verwijzen, dan krijg je vuurwerk.

Welke opvallende trend zie je op dit moment in 'jouw' subcategorie ‘Podcasting & digital audio’?

Digital audio en podcasting worden in flink tempo steeds volwassener. Het is een kanaal aan het worden dat steeds meer onmisbaar wordt. Vrijwel elke uitgever heeft een audiostrategie, al dan niet met eigen platformen. En dat geldt ook voor merken; die zien ook steeds beter in wat de toegevoegde waarde is van audio binnen de mediamix. Daarnaast leren luisteraars steeds beter kwaliteit te herkennen. Wanneer je als merk met een podcast luisteraars wil bereiken, kom je niet meer bovendrijven met de zoveelste microfoon-op-tafel-en-praten-maar-podcast. Dit besef dringt gelukkig bij steeds meer mensen door.

Waarom móeten lezers van Adformatie inzenden voor de Dutch Creativity Awards?

Ik verwijs graag nog een keer naar het thema van dit jaar: om verder te komen als creatieve industrie, hebben we elkaar nodig. Dat kan alleen maar door het werk te delen waar je trots op bent en waarmee je succesvol bent. Maak je vakgenoten deelgenoot van het creatieve proces dat je hebt doorlopen, maak het zichtbaar. Daarmee inspireer je anderen en draag je bij aan het verhogen van de kwaliteit binnen het vakgebied. En, mocht je nog een extra argument nodig hebben, het winnen van een award én een bijbehorend feestje is altijd leuk.

Wil je verder nog iets kwijt?

Nou, als ik nu het podium krijg, dan zou ik heel graag onze allereerste Airborne Original onder de aandacht willen brengen: GIEP. En dat is niet alleen onvervalste zelfpromotie, ik denk dat voor iedereen binnen ons vakgebied de moeite van het luisteren waard is. In deze podcast vertellen we namelijk het verhaal over hoe sinds de jaren ‘60 de Nederlandse reclame-industrie volwassen is geworden. Een verhaal met als hoofdpersoon Giep Franzen, ook wel bekend als de merkenprofessor. Met het bureau FHV, waar hij mede-oprichter van was, heeft hij de basis gelegd voor ons vakgebied in Nederland. Zijn gedachtengoed is bovendien nog altijd relevant. Ik zou bijna willen zeggen: verplichte kost.'

Advertentie
advertisement
Advertentie