Muziek & Merken met RA*W talent Jhelisa Panfred

In deze rubriek gaat Amp.Amsterdam in gesprek met jong talent uit de creatieve industrie over muziek & merken.

In iedere aflevering laten we een ander talent (vanuit de RA*W community) aan het woord, en dan vooral over zijn of haar muzikale invloeden en de link naar merken. Hoe kijken jonge talenten in de creatieve industrie naar muziek en geluid in advertising en branding? Welke merken bewonderen ze? En natuurlijk willen we weten wie hun favoriete artiest is.

In deze aflevering: Jhelisa Panfred strateeg bij HERC

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Jhelisa (28) en ik doe een handvol dingen. Ik ben strateeg bij HERC, bestuurslid van RA*W, heb een eigen podcast genaamd LIFE chats met Ezri en Jhelisa en ben fotograaf in de tijd die ik overhoud. Wat mij drijft is iedereen het gevoel geven dat ze “erbij horen” en normaal zijn, al vallen ze buiten de westerse sociale norm.

Welk merk bewonder je en waarom?
Het eerste wat mij te binnen schiet, is Ben & Jerry’s. Dit merk illustreert dat het mogelijk is om je in te zetten voor de verbetering van de wereld en je alsnog ‘mainstream’ en succesvol kunt zijn. Ze laten zien dat je niet per se een nichebedrijf hoeft te zijn om je merkidentiteit te verbinden met een hoger doel. They really practice what they preach en niet veel grote merken kunnen dat zeggen. Ik bekijk nu bijvoorbeeld het laatste nieuws van Ben & Jerry’s en merk dat ik volledig sta achter wat ik daar lees. Dit maakt het merk echt bijzonder in mijn ogen.

Als je denkt aan je favoriete merk - als het een theme song zou hebben, welke zou dat zijn?
Ik heb geen favoriete merk, maar er is wel een merk dat ik esthetisch geweldig vind: Gentle Monster. Ze zijn een brillenmerk, maar gedragen zich als een lifestyle merk. Elke winkel is totaal anders ontworpen, maar blijft onderdeel van de "Gentle Monster wereld" - als je het niet kent, raad ik het zeker aan om even te kijken via deze link. Zo creatief. Zo esthetisch. Er is geen ander brillenmerk zoals zij.

Welk merk (nationaal of internationaal) onderscheid zicht door het gebruik van muziek te omarmen? Heb je een voorbeeld van een campagne waar dit uit blijkt?
Ik vind dat Burberry dit heel goed doet. Ze tillen in hun campagnes de merkbeleving naar een hoger niveau door de manier waarop ze muziek  integreren. Je wordt helemaal meegenomen in de emotie die visueel wordt afgebeeld. Een goed voorbeeld hiervan is te zien in hun “Open Spaces” campagnefilm, waarin de opbouw van emoties prachtig tot uiting komt.

Een ander voorbeeld van hen is hun campagnefilm “Festive”, waarin ze op een dieper niveau een connectie maken met de consument door gebruik te maken van een nummer dat we allemaal kennen: “Singing in the rain”. In deze film wordt dit nummer zo mooi verweven met omgevingsgeluiden dat de perfecte sfeer wordt gecreëerd.

Wat is je favoriete artiest/band? Kun je uitleggen waarom?
Een van de artiesten die ik bovenaan mijn lijst heb staan, is Stormzy. Hij lijkt echt veel aandacht te hebben voor zijn craft. In tekst, muziekproductie en op visueel gebied. Daarnaast zet hij zich in voor the culture, waardoor hij een rolmodel is voor velen.

Wat ik heel mooi vind, is de manier waarop hij Gospel-elementen incorporeert in zijn muziek, bijvoorbeeld in zijn tekst of door gebruik te maken van een koor. Eén van mijn favoriete nummers van Stormzy waarin je dit goed kunt horen is

Als extraatje wil ik graag het nummer “Stormzy - Mel Made Me Do It” delen, omdat dit nummer perfect illustreert hoe veel energie en toewijding hij in zijn craft steekt. Tijdens de monoloog, wordt een zin gezegd die mij raakt in positieve zin: "This isn't destroy and rebuild. This is I love my future more than I hate parts of my history. You've seen what we put together when we come together."
 

Als je die artiest of band zou vergelijken met een merk; welk merk zou dat dan zijn?
Ik denk dat ik Stormzy dan zou vergelijken met Corteiz. Dit streetwear merk is ook through the culture for the culture, erg gewild en organiseert soms gratis / goedkope releases op willekeurige locaties. Net als dat Stormzy op willekeurige momenten weer “out of hiding” komt wanneer hij iets uit gaat brengen.

Welk nummer neemt je terug naar een bepaald moment in je leven? Welk moment is dat en waarom is dat nummer er zo mee verbonden?
Als ik het nummer “Can We Talk” van Tevin Campbell hoor, voelt het alsof ik meegenomen wordt naar een tijd die aanvoelt als mijn eigen verleden. Een tijd waarin dit soort muziek nog werd gemaakt. Het grappige is dat dit nummer uitkwam in 1993, voordat ik geboren was. Talk about a case of “anemoia”.

Over Amp.Amsterdam

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →