Premium

Unilever bespaarde in 2017 30 procent op bureaubudgetten

Het Brits-Nederlandse concern meldt in het jaarverslag dat het meer marketingactiviteiten in huis doet.

  • Craft
  • 11 March 2018
  • Maarten Hafkamp

In het rapport staat: 'Rond marketing en advertising maken we meer in huis en we kijken naar onze bestaande burearelaties. Onze zeventien U-Studios in twaalf landen creëren sneller content voor merkteams en dat is 30 procent goedkoper dan als we dat bij externe bureaus neerleggen.'

U-Studios ontstond in 2016 om meer grip te krijgen op de digitaal gerichte consumenten. Het is niet duidelijk of Unilever ook meer reclamecampagnes in huis laat maken. Het zou hier echt om content gaan, zoals de tekst in het jaarverslag suggereert.

Unilever schrapte vorig jaar de helft van de drieduizend bureaus waarmee het internationaal werkt. Tweederde van het bespaarde geld is geherinvesteerd in merken en marketinginvesteringen, waarbij de media-uitgaven 250 miljoen hoger uitvielen. Communicatieholding WPP leed het afgelopen jaar zwaar onder de besparingen bij haar grootste klant.

Pritchard
Unilever neemt dezelfde stappen als concurrent Procter & Gamble (P&G) door meer de regie in eigen hand te houden. Hoewel CMO Marc Pritchard van P&G verder gaat door te zeggen dat hij af wil van het 'ouderwetse Mad Men model'. 

Volgens een trendrapport van consultancy R3 daalde de omvang van de gemiddelde Amerikaanse creatieve account 'win' in 2017 met maar liefst 38 procent, in vergelijking met het jaar ervoor.  

Foto: ANP

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie