Overslaan en naar de inhoud gaan

Sonicbrand ziet muziek in Nederlandse markt en opent Amsterdams kantoor

Gesprek met Marijn Roozemond die de operatie van het Britse bureau hier leidt.
Marijn Roozemond van Sonicbrand
Marijn Roozemond van Sonicbrand
Marijn Roozemond van Sonicbrand
Marijn Roozemond van Sonicbrand

Roozemond gaat in eerste instantie als enige voor de Amsterdamse vestiging aan het werk. ‘Natuurlijk werk ik altijd met een netwerk van componisten en sound designers, maar in principe ben ik de enige die nu het kantoor in Amsterdam gaat opereren. Ik denk dat er over een jaar wel een echt bureau moet staan met een x-aantal medewerkers.‘

Een van de redenen voor de stap naar Amsterdam van Sonicbrand is de aanwezigheid van internationale merken en vooruitstrevende bureaus. Bovendien is de vraag en markt van naar sonic-branding snel groeiende in de Nederlandse markt. Steeds meer merken vinden dat hun merkidentiteit zich ook in geluid moet onderscheiden.

Er is de afgelopen jaren enorm veel veranderd’, zegt Roozemond. ‘Ik zie nu dat we briefings binnen krijgen met de informatie die wij misschien vijf jaar geleden naar klanten toestuurden om ze over te halen. Je ziet ook dat bureaus het meer omarmen. Zowel design-agencies als de klantbureaus adviseren hun klanten om sonic branding strategisch in te zetten voor hun merk. Zij vervullen de rol van meer een brand-guardian en wij zorgen dat we met ze samen het geluid ook daadwerkelijk maken.’

Heb je al bureaus waar je mee gaat samenwerken?
‘Ja, we hebben vanuit Engeland een goede relatie met onder andere FutureBrand. Daarnaast heb hier in Nederland als zelfstandige de afgelopen jaren verschillende projecten gedaan voor muziek-agencies, hoewel ik ook zelfstandig de sonic-branding heb gedaan voor de Nederlandse politie.’

Hoe kwam je eigenlijk in contact met Sonicbrand?
‘Dat is eigenlijk heel toevallig gegaan. Het is een kleine wereld, we liepen elkaar tegen het lijf en raakten in gesprek. Het bleek dat we een gedeelde ambitie hadden, dus let's go.

Wat is Sonicbrand precies voor een club?
‘Het is een bureau met een interessante achtergrond. Oprichter Daniel Jackson heeft de sonic-branding zo’n beetje op de kaart gezet en met zijn boek An Introduction to Sonic Branding in 2003. Toen ik in dit vak ging werken kreeg ik het op mijn bureau gegooid: ‘Hier ga dit eerst maar eens lezen.’’

Hoe ziet de markt eruit voor sonic-bureaus?
'Je hebt MassiveMusic en Amp.Amsterdam, de gevestigde namen, maar ik zie ook dat er steeds meer nieuwe partijen komen en bijvoorbeeld kleinere bureaus als Tambr. Er ontstaan nog veel ruimte. Sonic-branding is niet meer een one-off is voor de meest luxe merken maar steeds vaker een basiselement van een merk.’

Waaraan moet een goede sonic-branding voldoen volgens jou?
‘Die moet authentiek en emotioneel gedreven zijn. Consumenten reageren niet op generieke merkgeluiden, maar op muziek die echt raakt. Sonic branding moet voelen als een natuurlijke extensie van een merk.’

AI gaat daar ongetwijfeld veel invloed op hebben. Hoeveel mens heeft de muziek van een merk nog nodig?
‘Het blijft uiteindelijk gewoon een creatief proces waarbij vakmanschap nodig is voor de kwaliteit en prestige waar we voor gaan met Sonicbrand. We willen het ook altijd tot in de details uitwerken, goed onderbouwen en live opnemen. Dat is meer van belang dan het kapot rationaliseren of het proberen met zoveel mogelijk data of AI te onderbouwen. Wat ik wel zie is dat AI een groot deel van het productieproces gaat overnemen, maar het speerpunt, creatie, dat blijft menselijk.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in