Overslaan en naar de inhoud gaan

The future of packaging: technologische ontwikkelingen en veranderend consumentengedrag

De verpakkingsindustrie en retailers zijn echt een sprong aan het maken richting digitalisering. Hoe ziet dit eruit?
Partner
Candid

Wij zijn Candid. Wij bouwen aan de volgende generatie van een wereldwijd full-service marketing- en communicatiegroep. Ons leidende principe is het wegnemen van complexiteit voor adverteerders en hun merken door middel van ons unieke organisatiemodel en de toepassing van verbonden technologie en kunstmatige intelligentie (AI). Daarmee zijn wij de eerste partij die echt de muren tussen de verschillende disciplines in onze sector doorbreekt. Als platform stellen wij onze gespecialiseerde bureaus in staat zich te concentreren op waar ze het beste in zijn: individueel én gezamenlijk het creëren van betekenisvolle, authentieke en toonaangevende marketing- en communicatieoplossingen die zorgen voor versnelde groei van onze klanten en hun merken.

The future of packaging

Creative director bij Millford, Tahir Idouri, deelt zijn ideeën over de toekomst van verpakkingen. Welke rol spelen verpakkingen, van met name FMCG, in de toekomst? Hoe verandert onze visie op het ontwerpen van verpakkingen, in het licht van technologische ontwikkelingen, veranderend consumentengedrag en het streven naar duurzame oplossingen?

‘Verpakkingsindustrie en retailers zijn echt een sprong aan het maken richting digitalisering. Dat gaat ervoor zorgen dat er straks een netwerk van informatie ontstaat dat alle eindjes aan elkaar knoopt.’

Productieproces inzichtelijk

‘Het hele productieproces van een product gaat inzichtelijk worden. Simpel gezegd: vanaf het zaadje, tot de bereiding, tot aan de vrachtwagen die het product bij jouw supermarkt aflevert. We kunnen de houdbaarheid dan beter monitoren en verspilling door bederf of overproductie verminderen. Het wordt dan ook makkelijker om te zien waar een product uit bestaat en welke effecten dat voor je lichamelijke en mentale gezondheid kan hebben.’

Informatie die voor ons persoonlijk relevant is

‘Op dit moment is er ook al steeds meer informatie over producten beschikbaar. We zijn al aardig op weg. Het verschil is alleen dat die informatie straks op andere manieren tot ons komt. Ik heb het hier niet over de informatie die op de verpakkingen gedrukt wordt, maar over de connectie en integratie met de virtuele wereld die informatie beschikbaar maakt die voor ons persoonlijk relevant is.’

Geen zichtbare QR code nodig

De techniek is vergelijkbaar met een QR code. ‘Je scant een verpakking en er gaat een virtuele wereld open waarin je meer te weten komt. De techniek is al voorhanden om met je smartphone een product te kunnen herkennen, zonder dat daarvoor een zichtbare code op de verpakking nodig is. Het hoeft dus geen invloed te hebben op het design.’

‘Vervolgens kun je zelf kiezen wát je over een product wilt weten: voedingswaarden, een recept, de gebruiksaanwijzing, allergie-informatie, etc. Producenten en retailers moeten die informatie dan natuurlijk wel beschikbaar maken voor consumenten. Nu vormt dat nog een barrière omdat je het over grote investeringen hebt en er 100% transparantie vereist is. Maar het is een kleine moeite als alle informatie al digitaal aan elkaar gekoppeld is. Je kunt je als merk dan concentreren op de onderscheidende informatie die je vanuit je merkwaarden aan je producten wilt meegegeven.'

Je merkverhaal vertellen

‘Ben je een authentiek Nederlands merk dan wil je misschien mooie verhalen vertellen over de streek waar het product vandaan komt. Ben je een merk met duurzaamheid hoog in het vaandel dan kun je laten zien wat jouw product of verpakking zo duurzaam maakt. The sky is the limit, om maar een oudhollands spreekwoord te gebruiken.’

foto credits: Space Popular, Siemens, McKinsey, Beeple, foodmanufacturing.com

Millford is een brand identity bureau uit Leiden. Met elkaar helpen we merken hun eigen unieke verhaal te vertellen door relevant en onderscheidend design. Van strategie tot online en offline realiteit.

 

Candid verenigt de creatieve en strategische kracht van onder meer de mediabureaus STROOM, M2Media en De Media Maatschap, de digitale bureaus Online Company, Havana Harbor en Positive, de social media expert Daily Dialogues en het reclamebureau Creature. Daarnaast hebben brand identity specialist Millford, PR- en communicatiebureau Coopr en brand innovatie & transformation bureau Brand Potential zich bij ons gevoegd. De bureaus van Candid leveren marketing- en communicatieoplossingen die door data zijn geïnspireerd, door techniek worden ondersteund en door creativiteit worden gedreven. Maar die bovenal groei realiseren voor onze klanten.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Candid

Wij zijn Candid. Wij bouwen aan de volgende generatie van een wereldwijd full-service marketing- en communicatiegroep. Ons leidende principe is het wegnemen van complexiteit voor adverteerders en hun merken door middel van ons unieke organisatiemodel en de toepassing van verbonden technologie en kunstmatige intelligentie (AI). Daarmee zijn wij de eerste partij die echt de muren tussen de verschillende disciplines in onze sector doorbreekt. Als platform stellen wij onze gespecialiseerde bureaus in staat zich te concentreren op waar ze het beste in zijn: individueel én gezamenlijk het creëren van betekenisvolle, authentieke en toonaangevende marketing- en communicatieoplossingen die zorgen voor versnelde groei van onze klanten en hun merken.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in