Overslaan en naar de inhoud gaan

Welk platform springt in op Personal Branding?

Jongeren zijn zich nauwelijks bewust van de mogelijkheden van personal branding. Terwijl de sociale netwerktoepassingen als paddestoelen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Begin dit jaar studeerde (22) af aan de Haagse Hogeschool met een ;s your message to the world? (PDF)">bachelor thesis over personal branding. Zij onderzocht het fenomeen dat in de Verenigde Staten nadrukkelijk in opkomst is, maar zag in Nederland nog weinig aandacht voor de mogelijkheden die nieuwe technologie biedt om de personal brand te versterken.

Haar scriptie is getiteld What’s your message to the World, maar slechts weinigen van Generatie Y besteden er serieus aandacht aan om hun visie, missie en boodschap in hun profiel te vermelden. Terwijl dat op de krappe arbeidsmarkt nu net het verschil kan zijn tussen wel of geen baan. Meer dan 60% van de werkgevers baseert de uitnodigingen voor een sollicitatiegesprek namelijk op basis van de motivatiebrief en CV. Juist hier liggen – gekoppeld aan het internet – talrijke mogelijkheden voor young professionals om zich van hun concurrenten op de arbeidsmarkt te onderscheiden.

Hoewel het onderzoek al enige tijd geleden is afgerond, valt er ook na het instorten van de arbeidsmarkt nauwelijks iets af te dingen op de resultaten. Dat er weinig aandacht is voor personal branding, heeft onder meer te maken met de sollicitatieprocedures die niet meer conform het digitale tijdperk zijn. Behalve het toevoegen van de mogelijkheid om sollicitaties te mailen of via een webformulier te versturen, zijn de sollicitatieprocedures binnen bedrijven hopeloos ouderwets. Eigenlijk is alleen het kanaal veranderd, maar als kandidaat en recruiter tegenover elkaar zitten gaat het over exact dezelfde dingen als twintig jaar geleden. Er wordt nauwelijks gekeken naar het personal brand van de kandidaat.

Het stug vasthouden aan verstofte sollicitatieprocedures is een reden voor het uitblijven van serieuze aandacht voor personal branding, maar ook het bewustzijn bij Generatie Y over de mogelijkheden die platforms als LinkedIn, Plaxo, maar ook Hyves en Facebook bieden, is erg matig. Sterker nog, het bewustzijn verschuift juist naar het negatieve in plaats van naar het positieve. Onlangs startte de overheid , die het bewustzijn van jongeren over de informatie die zij prijsgeven op internet een stuk versterkt. Het filmpje is meer dan 4 miljoen keer bekeken, maar gaat vooral in op de negatieve gevolgen die openbare profielen op je marktpositie kunnen hebben, in plaats van ook positieve effecten voor je personal brand te benadrukken.

Daarom laten Hyves, LinkedIn, Facebook en al die andere profielenwebsites een kans liggen om hun leden bewust te maken van de mogelijkheden die hun platformen bieden om zich op pole position te kwalificeren voor het betreden van de arbeidsmarkt. Wie duikt er in de wereld van young professionals om hen te helpen zich te presenteren richting potentiële zakenrelaties en werkgevers? Uiteraard op een authentieke manier, want een digitale persoonlijkheid valt in het offline kennismakingsgesprek natuurlijk door de mand als hij zich anders heeft gepresenteerd.

Personal branding is in ieder geval een kans voor young professionals die nu op zoek zijn naar een baan. De arbeidsmarkt blijft immers een spel van vraag en aanbod, waarbij de vragers (werkgevers) op dit moment de meeste macht hebben. Wie zijn hoofd echter boven het maaiveld uit durft te steken maakt zijn eigen brand een schaars goed, waar veel vraag voor is. Zoals Raphael Kamp, die zich als presenteert aan potentiële werkgevers. Laten er vele voorbeelden volgen!

Dit is de eerste blogpost van (26). Sinds de afronding van de studie Media & Journalistiek ben ik werkzaam bij , specialist in klantinteracties, waar ik verantwoordelijk ben voor de positionering en arbeidsmarktcommunicatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in