3 tips om als FMCG-merk te groeien in een snel digitaliserende wereld

De uitdagingen van de FMCG-marketeer worden steeds complexer. Hoe bereik je nog effectief jouw consument in een versnipperd medialandschap?

Hoe houd je de aandacht vast? En vooral: hoe laat je jouw merk groeien in een snel digitaliserende wereld en sterk veranderend landschap? Wij geven je 3 tips.

Awareness en penetratie blijven ‘key’

Fans van de klassieker ‘How Brands Grow’ van Byron Sharp kunnen gerust hun hart ophalen. De mentale en fysieke beschikbaarheid van een merk zijn nog steeds dé kritische succesfactoren voor merkgroei. Ook nu de wereld in razend tempo digitaliseert. Awareness en penetratie blijven de sleutel tot merkgroei. Wees zoveel mogelijk zichtbaar en beschikbaar, verover een plekje in het hoofd en hart van jouw kopers. Of beter gezegd: jouw potentiële kopers. Want een groot deel van je omzet komt van onregelmatige kopers. En om groei te realiseren heb je voldoende nieuwe instroom nodig. Ook dat is onveranderd. Wat wel verandert is de rol die data kan spelen om campagnes effectiever te maken. Die groeit met de dag.

Door het toevoegen van de juiste data maak je jouw investeringen in awareness- en penetratiecampagnes effectiever en vergroot je het succes

Gebruik data als driver voor groei

Verzamel, gebruik en verrijk data & insights voor effectievere brand-activatie​s. Beweeg de juiste consumenten door gebruik te maken van data over wie er in jouw categorie koopt. Of draai het om: wie er in jouw categorie vooral niet koopt. ‘Target the market’, dus. De juiste data en insights helpen je hierbij. Wat iemand koopt en waar. En in welke context. Online en offline. Nationaal en lokaal. Aankoopdata. Location based data om te activeren. Om effect te meten. Data om je klant te begrijpen. Door het toevoegen van de juiste data maak je jouw investeringen in awareness- en penetratiecampagnes effectiever en vergroot je het succes. Heb je zelf niet de toepassingen tot je beschikking voor het verzamelen en verrijken van relevante data en insights? Wij kunnen je helpen. Met kant en klare data of met de juiste tools en technologieën.

Maak gebruik van innovatieve tools

Uiteraard kan een lokale promo rendabel zijn. En ook die goed gelezen H-A-H-folder en opvallende DOOH wil je niet missen in je marketingmix. Maar naast de bekende media- en middelenmix, zijn er genoeg andere succesvolle, innovatieve oplossingen om jouw merk en marktaandeel data gedreven te laten groeien. Een interactieve chat met jouw consument via slimme packaging of een retail-onafhankelijke cashback-campagne bijvoorbeeld. Als standalone campagne of ter versterking van een andere promotie. Er is een innovatieve oplossing voor iedere uitdaging. Ontdek welke slimme toepassingen er aansluiten bij jouw consumenten om hun gedrag en keuzes beter te begrijpen. Om zo ook bij toekomstige campagnes optimaal te selecteren en te (re)targetten.

Wil je ook werken aan awareness en penetratie en wil je data voor je laten werken? Neem dan vrijblijvend contact op met Effective Media & Marketing, het moederbedrijf van o.a. Scoupy. Wij zijn specialist in data-driven marketing in FMCG, online én offline. Mail naar dennis@effective.nl en ontdek wat wij voor jouw merk kunnen betekenen.

Wij zijn Effective Media & Marketing (EMM). Brand & Sales Activators en het moederbedrijf van 6 labels gespecialiseerd in data-gedreven oplossingen voor FMCG en retail. Wij helpen A-merken, fabrikanten, ondernemers en retailers met het bereiken, begrijpen en bewegen van kopers. Dit doen we met een unieke database van meer dan 1 miljoen merk- en categoriekopers, slimme tools en een team van ervaren specialisten die jouw business snappen. De labels zijn: Hiiper, Chatback Company, Scoupy, ASK-Opinions, Effective Promotions en WePackIt.

Plaats als eerste een reactie