Delft en Hoorn omarmen de podwalk voor citymarketing

Een app loodst de stadsbezoeker met een audioverhaal door de stad.

Afbeelding via NSC

De steden Delft en Hoorn zetten een nieuwe vorm van citymarketing in. Bezoekers die een speciale app downloaden, kunnen aan de hand van hun locatie een wandeling door de stad maken terwijl zij naar een audioverhaal luisteren. Deze zogeheten podwalk moet ook kansen bieden voor lokale ondernemers.

Podwalk

De twee steden hebben geen eigen app ontwikkeld, maar gebruiken de app van het Deense Vizgu. Die app is ook beschikbaar voor andere gemeenten die bereid zijn om te investeren in citymarketing. Vizgu noemt als voordelen dat het gemeentebestuur en lokale ondernemers en instellingen in de app samen kunnen optrekken om hun stad te promoten. Bijvoorbeeld door aanbiedingen van lokale winkeliers uit te lichten in de app, die stadsbezoekers gratis kunnen installeren op smartphone (iOS en Android). Voor eind dit jaar belooft Vizgu een data-analyse beschikbaar te stellen die stadspartners moet volgend jaar moet helpen.

Historische figuren

De Vigzu-app herkent via de gps-functie in de smartphone waar de bezoeker zich in de stad bevindt en past het audioverhaal aan op de bezienswaardigheden om de bezoeker. Via een audioverhaal volgt de bezoeker een wandeling door de stad. De wandeling is ook in het Engels te volgen.

De podwalks in Delft en Hoorn gebruiken de stemmen van historische personages voor routes van een tot anderhalf uur. In Hoorn werkt het Westfries Museum mee aan de stadswandeling. NSC, een bureau dat onder andere citymarketing verzorgt (niet te verwarren met de nieuwe politieke partij), was betrokken bij deze vorm van citymarketing.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie