Gokreclame onder vuur; wat vinden Nederlanders?

Gokreclames liggen onder vuur maar is dat terecht? Annalect onderzocht wat de Nederlandse consument vindt van de gokreclames.

Sinds het openstellen van de gokmarkt door de Nederlandse regering in oktober 2021, kregen 10 kansspelaanbieders een licentie om legaal reclame te maken voor gokken. Het was een moeizaam proces en er werden regels ingesteld die ervoor zorgen dat licentiehouders aan eisen moeten voldoen. Echter, het kabinet maakt momenteel alweer haast met een nieuw verbod op gokreclames. Na aanvullende beperkingen, zoals een verbod op BN’ers in de reclame, is het plan van de overheid zelfs om gokreclame op tv en online eind dit jaar volledig te gaan verbieden.

Sinds de openstelling van de markt, zijn de reclamebestedingen voor kansspelen toegenomen en is er meer maatschappelijk debat over de wenselijkheid daarvan. Annalect Nederland onderzocht wat de Nederlandse consument vindt van de gokreclames. De resultaten van dat onderzoek geven duidelijk weer dat er een breed draagvlak is voor verder inperking van reclame voor kansspelen:

  • Het overgrote deel (80%) van de Nederlanders vindt gokreclames schadelijk voor de samenleving of voor individuen. Daarnaast geven verreweg de meeste Nederlanders (61%) aan een algeheel verbod op gokreclames de beste optie te vinden.
  • Hoewel een disclaimer verplicht is bij gokreclame (“wat kost gokken jou”), wordt deze door veel mensen niet gezien (59%). De meeste Nederlanders (75%) zien een dergelijke disclaimer wel als noodzakelijk.
  • Uit het onderzoek blijkt verder dat 42% van de Nederlanders aangeeft dat ze de afgelopen 2 tot 5 jaar kritischer zijn geworden over de reclames die producten promoten die mogelijk negatieve effecten kunnen hebben. Met name hoger opgeleide Nederlanders zijn vaker kritischer geworden (47%).
Online gokken

Er zijn naast kansspelen uiteraard meer categorieën te noemen die gevoelig liggen vanwege mogelijke negatieve effecten voor individu en maatschappij. Om context te geven heeft Annalect in ditzelfde onderzoek 10 van deze categorieën onderzocht en is nagegaan in hoeverre Nederlanders gebruik maken van deze categorieën en hoe zij tegenover de reclames staan van deze producten en diensten. De categorieën variëren van vliegreizen tot cryptobeleggingen en van snacks tot alcohol. 

Benieuwd wat er nog meer uit het onderzoek blijkt en hoe draagvlak verschilt per categorie? Deze resultaten worden gepubliceerd in een whitepaper met beperkte oplage. Bij interesse kunt u contact opnemen met Annalect Nederland via nlenablement@annalect.com

Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door Annalect Nederland onder 1300 volwassenen representatief zijn voor de Nederlandse bevolking. Ook werd er gekeken naar de reclamebestedingen van de grootste online kansspelaanbieders in Nederland, gecombineerd met positioneringen in de markt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →