Consument grijpt vaker naar echt vlees door hoge inflatie

De relatief dure vegetarische burgers en worstjes van Beyond Meat zijn door afgenomen koopkracht minder in trek.

The Beyond Burger
Shutterstock

De fabrikant van vleesvervangers Beyond Meat heeft last van de hoge inflatie. Nu de koopkracht van veel mensen snel achteruitgaat, zijn de relatief dure vegetarische burgers en worstjes van het Amerikaanse bedrijf minder in trek. Het bedrijf rekent dit boekjaar daarom op veel minder omzet dan eerder verwacht.

Advertentie
advertisement

Groei afgeremd

In heel 2022 denkt Beyond Meat nu voor maximaal 520 miljoen dollar aan plantaardige alternatieven voor vlees te verkopen, 12 procent meer dan vorig jaar. Eerder rekende het bedrijf nog op een omzetgroei van 21 tot 33 procent.

Beurswaarde gehalveerd

Beyond Meat bestormde na zijn oprichting de markt met de belofte plantaardige burgers te maken die nauwelijks te onderscheiden zijn van hamburgers van rundvlees. Na zijn beursdebuut in New York drie jaar geleden schoot het aandeel omhoog. Maar sinds de jaarwisseling is het bedrijf, dat nog fors verlieslatend is, de helft minder waard geworden op de beurs.

Felle concurrentie in het vegaschap

Topman Ethan Brown ziet consumenten door ‘inflatiedruk’ voor andere bronnen van eiwitten kiezen dan de producten van Beyond Meat. Met het oog op de prijzen zouden ze bijvoorbeeld weer vlees kopen. Daarnaast moet het merk fel concurreren met andere vegetarische burgers in de supermarktschappen. Zo voert voedingsmiddelenconcern Nestlé het vleesvervangersmerk Garden Gourmet. Unilever breidde uit op de markt door de Vegetarische Slager te kopen en de Braziliaanse vleesverwerker JBS lijfde vorig jaar de Nederlandse maker van vleesvervangers Vivera in.

Brown belooft in een toelichting op de kwartaalcijfers ingrepen die vleesvervangers van Beyond Meat even goedkoop maken als echt vlees. Om kosten te besparen moet onder andere 4 procent van het personeel vertrekken.

Hoge marketing- en innovatiekosten

Beyond Meat leed een verlies van 97,1 miljoen dollar, onder andere doordat het enkele slecht verkopende producten uit zijn assortiment schrapte. Daarnaast was het bedrijf fors meer geld kwijt aan zaken als marketing en de ontwikkeling van nieuwe producten.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie