Dit zijn de 10 best gelezen expertblogs op Adformatie van 2023

We lazen dit jaar massaal over Citroën, Frits van Eerd, Ajax, Dennis Wiersma, Pieter Omtzigt en meer onderwerpen.

Pieter Omtzigt (door Edward Bardoul).

Ook in 2023 publiceerde Adformatie weer vele tientallen expertblogs over marketing-, media- en communicatie-onderwerpen. Vaste columnisten en gastbloggers deelden hun ongezouten meningen over keuzes van merken, politici, ontwikkelingen in het vak en trends op sociale media. Elke blog is uniek en waardevol, maar op welke blogs zijn het vaakst gelezen door vakgenoten en andere geïnteresseerden? Lees hieronder de tien meest gelezen expertblogs op Adformatie van 2023.

1.

Europees verbod dreigt op het nieuwe logo van Citroën

De best gelezen blog van het jaar gaat over Citroën, wiens nieuwe logo als twee druppels water lijkt op het logo van de Chinese bussenfabrikant Xiamen. Bas Kist van merkenbureau Chiever legt uit wat er speelt en waarom Citroën zich zorgen moet maken.

2.

Jumbo zet de 'one man-marketingshow' van Frits van Eerd terecht bij het vuilnis

De nieuwe Jumbo-topman breekt met het sponsorbeleid van zijn voorganger, Frits van Eerd. Columnist Charles Huijskens legt uit waarom hij die radicaal andere strategie een goede keuze vindt.

3.

Hoe een reclametypetje het weleens tot premier zou kunnen schoppen

Ook dit jaar lazen we weer veel over politici. Caroline van der Plas bijvoorbeeld, voorvrouw van de BBB. Columnist Edward Bardoul legt haarfijn uit hoe en waarom pr-bureau Remarkable een typetje bedacht en hoe dat typetje als Caroline van der Plas uitgroeide tot een relatief invloedrijk politicus. 

ANP, Robin van Lonkhuijsen
Frits van Eerd met het duimpje omhoog en de arm om Max Verstappen ANP, Robin van Lonkhuijsen

4.

Albert Heijn reageert op 'verschrikkelijke' ervaring van Ilja Gort in supermarkt

Wijnliefhebber en BN'er Ilja Gort ontdekte tot zijn grote schrik dat zijn eigen wijnschap in de Albert Heijn leeg was. Wat volgde was een vermakelijk gesprek met Albert Heijn ... op Twitter. Ook andere mensen haakten aan. The Best Social schreef een blog over de 'verschrikkelijke' ervaring van Gort.

5.

Pieter Omtzigt is de natte droom van iedere merkstrateeg

Wie terugdenkt aan het politieke jaar, kan niet om Pieter Omtzigt heen. Geen wonder dus dat een blog over de politicus veel gelezen is op Adformatie. Columnist Edward Bardoul bekijkt 'challenger' Omtzigt door zijn reclamebril. 

6.

Veronica is het Ajax van de radio geworden

Columnist Ruud de Langen fileert de creativiteit van de radiowereld, en legt scherp uit hoe de innovatie bij andere spelers vandaan komt. De radio is als een Kakapo; een vogel die denkt dat hij kan vliegen, maar dat niet kan. En vervolgens recht op zijn vijand afloopt om opgegeten te worden. Gelukkig, schrijft De Langen, is radio nog niet verloren. Hij zet in zijn blog verschillende overlevingskansen voor radio op een rijtje, specifiek voor 'Kakapo Radio Veronica'.

7.

De designbril van Zeeman is marketing uit het boekje

Veel interesse was er dit jaar ook de Campagnepraat-aflevering over een designzonnebril van Zeeman. Vaste columnisten Willem-Albert Bol en Mariëlle Krouwel roemen de strategie en uitvoering van Zeeman. 'Deze kan zo in de marketinghandboeken hoor.'

zeeman
Zeeman lanceert design-zonnebril

8.

Vernietigend NRC-portret over Dennis Wiersma leidt tot de verkeerde discussie

Een onthutsend NRC-artikel over Dennis Wiersma en vertrokken communicatiemedewerkers leidde tot de bijna rituele discussie over het grote aantal communicatiemedewerkers bij het Rijk. Jos Govaart verlegt het debat liever naar een belangrijkere vraag; wat is de functie van communicatie bij het Rijk?

9.

Trending deze week: hoe vaak denken mannen aan het Romeinse Rijk? 

Mannen denken wekelijks of zelfs meerdere keren per dag aan het Romeinse Rijk, wat vrouwen heel bijzonder vinden. TikTok ging dit jaar helemaal los op deze passie en ook merken haakten er slim op in. Creatief socialmediabureau Dorst & Lesser analyseert de trend.

10.

De kerstcommercials 2023: middelmaat, vakmanschap, clichés en soms... briljant

Tradities zijn er om in ere te houden, dus ook dit jaar zette Patrick Severein weer tientallen (overwegend Britse) kerstcommercials op een rijtje. En ja, ook dit jaar geeft hij weer zijn ongezouten mening. 

Teruglezen: dit waren de 11 best gelezen expertblogs op Adformatie van 2022

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie