Innoveren in een sterk verander(en)de wereld?

Ja, maar houd (juist nu nog meer) rekening met trendveranderingen.

Door Nienke Vreugdenhil

COVID-19 zet de wereld op z’n kop. We doen onze boodschappen (veel) vaker online, geven onze kinderen thuis les en genieten thuis van een restaurantmaaltijd. En misschien wel het meest ingrijpende: we houden 1,5m afstand van iedereen buiten ons eigen huishouden. Ondertussen gaan we zoveel mogelijk door, thuis en met werk. Waar innovaties, NPD-trajecten en productlanceringen een aantal weken geleden nog stil lagen, worden ze nu aan alle kanten weer volop doorgezet en opgestart. 

Echter, hoe kan je een nieuw product het beste laten aansluiten bij de behoefte van de consument in de wereld na COVID-19? Wat worden trends waarop je met nieuwe producten kan aanhaken? Want als één ding zeker is in deze onzekere tijd, dan is het wel dat er nieuwe trends zullen opkomen en reeds ingezette trends in een stroomversnelling komen of volledig worden afgeremd.

Corona zorgt ervoor dat we meer gaan handelen vanuit onze oergevoelens; we handelen uit angst en liefde

Blauw sprak met de aan Blauw verbonden Trend Expert Evelien Dieleman. Wat zijn haar verwachtingen voor de toekomst?

In de afgelopen jaren hebben we verschillende trends zien opkomen. Zo zijn we meer bezig met een ‘healthy en bewuste lifestyle’. We willen gezond eten, fit zijn, bewuster leven, meer stilstaan bij dagelijkse dingen en af en toe ‘unpluggen’.

We hebben graag de volledige controle over ons leven en gezondheid leek steeds meer ‘maakbaar’ te zijn. Zo dragen we massaal activity trackers die bijhouden hoeveel we bewegen en hoeveel calorieën we vervolgens mogen eten. We monitoren al jaren onze hartslag, bannen e-nummers steeds meer uit en omarmen superfoods.

Die planning van ons leven en onze gezondheid ging de afgelopen tijd flink op de schop als gevolg van Corona. Lege schappen, gesloten sportscholen… We zijn niet meer in-control. We hebben te maken met een virus waarvan niet te voorspellen is hoe het zich gedraagt. We willen al jarenlang loslaten, ‘unpluggen’, maar durven dat eigenlijk niet écht te doen. Nu MOETEN we wel loslaten en flexibel in het leven staan. En dat zullen we zeer waarschijnlijk ook blijven doen… Met welke innovaties gaan bedrijven hierop inhaken? Blijven bijvoorbeeld de activity trackers populair of juist niet of komt er een variant op?

Een andere ontwikkeling die we zagen in de afgelopen jaren is de aandacht voor eenzaamheid, met name onder ouderen. We willen meer aandacht voor elkaar. Toch gebeurde dat alleen op kleine schaal en oppervlakkig. We hadden aandacht wanneer het ons uitkwam, het voelde misschien ongemerkt niet altijd echt en oprecht. Nu iedereen verplicht thuis zit, wordt eenzaamheid op een heel andere manier bestreden. We hebben echt aandacht voor elkaar, sturen weer kaartjes aan onze (groot)ouders, (video)bellen ze vaker dan ooit, en doen boodschappen voor vreemden omdat ze dat zelf niet kunnen. Het zijn activiteiten en innovaties die eenzaamheid echt bestrijden. Aan welke producten krijgen consumenten hierdoor behoefte? 

Corona zorgt ervoor dat we meer gaan handelen vanuit onze oergevoelens; we handelen uit angst en liefde. We zijn hierdoor oprechter en creatiever. We zien mogelijkheden waar we ze eerder niet zagen en onze horizon is verplaatst van toekomstdenken naar nu- en morgendenken. Corona zorgt voor een verandering in consumentengedrag en het ontstaan van nieuwe behoeften. Behoeften die hun grondslag hebben in ons oergevoel en intuïtie, minder planbaar dan voorheen.


Corona zorgde voor een opleving van activiteiten als homecooking met gezonde(re) producten, legpuzzels maken, online borrels, individueel sporten en meer tijd voor het gezin. Corona brengt dus ook zeker goede dingen met zich mee. Interessant is om te onderzoeken wat hiervan een tijdelijke opleving is en wat gedijt, en waar je dus als bedrijf op kunt inspelen. Blijven consumenten bijvoorbeeld gezonder eten? En is dat dan ook nog steeds iedere ochtend aan een uitgebreidere ontbijttafel met het hele gezin?

Welke trends leiden tot innovaties?

Blauw besteedt in haar concept- en propositie onderzoek aandacht aan trends. We vinden het belangrijk om niet alleen te kijken naar de wensen en behoeften van consumenten op dit moment, maar kijken ook naar het grotere geheel, waaronder trends. Welke trends leiden tot innovaties? En hoe kun je hier als bedrijf tijdig op inhaken? 

Juist in deze tijd, waarin nieuwe trends opkomen en andere in een stroomversnelling komen, is het betrekken van trends bij concept- en propositieontwikkeling cruciaal.

Wil jij in deze snel veranderende maatschappij ook rekening houden met trends?

Lees hier meer over onze aanpak of vraag het aan Nienke Vreugdenhil 

Plaats als eerste een reactie