Miljoenen online views rond Voice of Holland-rellen

M2Media maakt media analyse van de effecten van grote gebeurtenissen, zoals The Voice, op het media- en consumentengedrag van mensen.

In de media updates van M2Media maakt het bureau een analyse van de effecten van grote gebeurtenissen op het media- en consumentengedrag van mensen. In de laatste versie natuurlijk volop aandacht voor het nieuws rond The Voice of Holland.

Wat M2Media deed, is de grootte van de online aandacht volgen rond de uitzending van Boos op donderdag 20 januari. Strateeg Martijn Vlasblom legt uit: ,,Er werden afgelopen week zo’n 30.000 berichten geplaatst omtrent de misstanden bij de TVOH. Deze berichten brachten een enorme discussie op gang, die zich laat vatten in 250.000 online reacties.’’ Vlasblom legt uit dat het indicatieve bruto bereik (gemiddeld bereik van alle bronnen bij elkaar opgeteld) neerkomt op 570 miljoen views. ,,Er is goed te zien hoe de berichtstroom langzaam op gang kwam richting de BOOS-uitzending. De algemene discussie die na de aflevering ontstond laat zien dat dit probleem veel groter is dan alleen bij TVOH.’’

Online Buzz TVOH misstanden
Statistieken

Beste aflevering ooit

Met 5 miljoen views in de eerste twee uur en vier dagen later bijna het dubbele aantal views (9,6 miljoen) is deze aflevering van Boos natuurlijk de best scorende aflevering van het online programma ooit. Vlasblom: ,,Of deze kijkers de volle 90 minuten hebben gekeken is de vraag, maar het komt qua kijkers dicht in de buurt van een WK-finalewedstrijd uit 2014 (wel berekend over 90 minuten). Groot verschil: die werd op tv uitgezonden, wat bij BOOS uiteraard niet het geval is.’’

Kijkcijfers lopen terug

Met het voorlopig verdwijnen van The Voice is RTL natuurlijk een kijkcijferkanon kwijt. Dat is zonde want live tv zorgt voor veel kijkers. M2Media constateert namelijk dat het aantal minuten dat mensen naar tv kijken weer terugliep in 2021. Strateeg Vlasblom hierover: ,,De kijktijd naar tv-zenderslaat na een hoge piek - de sportzomer van 2021 - helaas weer een flinke afname in vergelijking met de voorgaande twee jaren zien.’’ De gemiddelde kijktijd over heel 2021 is daarmee 6 minuten minder dan over 2020 (160 minuten in 2020 en 154 minuten in 2021). ,,De daling in kijktijd naar tv-zenders in de laatste twee kwartalen is te verklaren door het versoepelen van de coronamaatregelen, waardoor er minder media wordt geconsumeerd (ook waarneembaar bij streamingsdiensten).’’ Uitgesteld kijken (binnen 6 dagen) laat daarentegen wel een stijging zien van +17%.

All day
SKO

Vrij stabiel radiojaar

We kunnen er sowieso niet omheen; massamedia hebben het zwaar. Ook de luistertijd naar de radio neemt af in 2021: van 174 naar 169 minuten. ,,We zien de luistertijd naar radio in 2021 afnemen in vergelijking met 2020, maar er is een vrij stabiele trend over het jaar heen, zegt strateeg Robbert van der Hulst. ,,Doordat men tijdens de laatste lockdown weer minder ‘op de weg’ was, is er een afname in auto/spitsuren tijdvakken te zien (waarneembaar in afname FM luisteren). Aan de andere kant neemt het luisteren via internet onder de meeste groepen juist weer significant toe, te verklaren doordat men thuis de radio op de achtergrond aan heeft staan.’’

De totale mediabestedingen waren op niveau in 2021, zo legt Van der Hulst uit. ,,De mediabestedingen zijn in 2021 goed hersteld en laten zelfs in het laatste kwartaal hogere bestedingen zien in vergelijking met de voorgaande twee jaren. Op brancheniveau zien we dat de trend in de categorie ‘Retail’ verder heeft doorgezet en daarmee op +18% meer bestedingen t.o.v. 2020 uitkomt (tevens fors meer in vergelijking met 2019). Branches die in 2021 minder hebben besteed zijn voeding, horeca en transport.’’

We blijven de ontwikkelingen uiteraard op de voet volgen. Wanneer het nodig is, zullen we een nieuwe update publiceren. Alle voorgaande media-updates zijn te downloaden op: m2media.nl/corona-media-updates.

Candid is a platform organisation. We unify the creative and strategic powers of strong, independent, specialised media agencies such as Stroom, M2Media and De Media Maatschap, digital agencies Online Company and Havana Harbor, social media expert daily dialogues, creative agency XXS, marketing innovation agency Cogonez, brand identity specialist Millford and PR & Communications agency Coopr. We bring together the specialist skills, cultures and identities of our agency brands in one single platform, where they can optimally work together driven by our candid culture and T-shaped design. This is how we create technology-infused, date-inspired and creative-driven marketing communication solutions. To deliver maximum growth for our clients.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.