Niet gestrest, doe een use-test!

Onderzoek voor Ayavaya om prototype en de customer journey te verbeteren

Voor sommige producten geldt echt dat het bewijs van de pudding in het eten ervan zit, excuses voor het anglicisme. Zo kwam Ayavaya met een behandelmethode die de symptomen van stress bestrijdt. Heel simpel gezegd werkt het als volgt: je krijgt gedurende 20 minuten een waterstraal op je hoofd waardoor bepaalde hersendelen gestimuleerd worden hetgeen aantoonbaar de stress vermindert. Het systeem is ontwikkeld door een Belgische arts en gebaseerd op Ayurverdische inzichten.

Een dergelijk product concept kan niet vanaf papier beoordeeld worden. Op papier klinken de voordelen namelijk heel goed: minder last van klachten zoals slapeloosheid en hoofdpijn, maar werkt dat in de praktijk? En je kunt wel vrienden en kennissen de behandeling laten ondergaan maar hoe objectief zijn die werkelijk? Vandaar dat Blauw is ingeschakeld voor een onderzoek. Ten eerste hebben wij de proefpersonen gerekruteerd, die zoveel mogelijk een afspiegeling van de gestreste medemens vormen, met verschillende achtergronden en met diverse vormen van stress. Zij hebben gedurende een maand wekelijks de behandeling ondergaan.

Het eerste signaal van het potentiële succes van dit product is dat vrijwel alle proefpersonen de volledige periode afmaakten. De twee mensen die niet alle vier de behandelingen hebben gevolgd hadden goede redenen om te stoppen, de een vanwege familieomstandigheden, de ander vanwege coronabesmetting. De mortaliteit (aantal deelnemers van een panelonderzoek dat tussentijds afhaakt) is daarmee minder dan gemiddeld. Op vijf momenten hebben de deelnemers vragenlijsten ingevuld en dit maakte het verloop van de stresservaring in de tijd duidelijk. Naast deze self-assessment zijn er ook nog HRV-metingen uitgevoerd, een meer objectieve maatstaf van de stress, die de gevonden resultaten ondersteunen.

Wij hebben een prototype ontwikkeld met nieuwe en nog niet objectief geteste technolgie. Dit onderzoek van Blauw moest uitwijzen of ons prototype effectief genoeg is. Maar ook om te leren wat het effect op langere termijn op de stressklachten is én welke verbeteringen we kunnen aanbrengen aan het prototype en de customer journey. Dit onderzoek heeft ons precies de goede inzichten gegeven om de kans op marktsucces binnen handbereik te krijgen. Blauw heeft ons op een grondige en efficiënte wijze geholpen om duidelijke antwoorden op al onze vragen te krijgen.
Jasper Momma CEO AYAVAYA B.V.

Naast inzicht in de stressreductie maakte de use-test de ontwikkelaars ook nog attent op een paar verbeterpunten. Bijvoorbeeld: zorg ervoor dat de cabine ook voor lange mensen comfortabel is. Voor Ayavaya was de test een groot succes en reden genoeg om door te gaan met de ontwikkeling van de cabine. Dankzij het onderzoek van Blauw neemt Ayavaya met een gerust hart de volgende stap in hun productontwikkeling en maken ze zich klaar om de markt op te gaan.

Heb jij ook een prototype van een product en wil je eerlijke feedback van de doelgroep? Geen stress...lees hier hoe onderzoek je kan helpen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →