Ster lanceert vandaag een nieuw neuro-onderzoek naar de optimale contactfrequentie van tv- en radiocommercials. Via EEG-scans en eye-tracking is onderzocht hoe vaak een afgeleid publiek een commercial moet zien of horen voor optimaal effect. Met opvallende resultaten als gevolg. Uit het nieuwe onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat zelfs bij twaalf contactmomenten de effecten op doelstellingen als merkherkenning en imago niet afnemen.
Afleiding een onverwachte kracht
In de huidige wereld vol prikkels consumeren we steeds meer media met gedeeltelijke aandacht. We scrollen op onze telefoon tijdens het tv-kijken of luisteren naar de radio in de auto. Uit eerder onderzoek van Ster bleek echter dat dit niet erg is en dat in afleiding zelfs een onverwachte kracht ligt. Ook een afgeleid publiek krijgt nog een groot deel van je tv- of radiocommercial mee en is zelfs ontvankelijker voor je boodschap.
Om optimaal gebruik te maken van de gedeeltelijke aandacht, je boodschap goed over te brengen en koopgedrag te stimuleren, bleek dat men je commercial vaak genoeg moet zien of horen. Ook de effecten op merkherkenning en -imago nemen dan toe. Herhaling is dus belangrijk.
Hoeveel herhaling is nodig?
Maar hoe vaak moet een afgeleid publiek jouw tv- en/of radiocommercial tegenkomen voor een effectieve campagne? De nieuwste whitepaper van Ster, De Magie van Herhaling, geeft antwoord op deze vragen. Afhankelijk van de campagnedoelstelling, het mediumtype en de huidige merkbekendheid kunnen merken in de whitepaper handvatten vinden voor de optimale contactfrequentie van hun campagne.
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat merkherkenning al na één contactmoment groeit, maar dat om het meeste uit je campagne te halen meer contacten nodig zijn en dat effecten op doelstellingen als merkherkenning en imago zelfs bij twaalf contactmomenten niet afnemen.
Deze inzichten en meer zijn gebundeld in de whitepaper De Magie van Herhaling, waarin tips voor succesvolle campagnes worden gedeeld. De whitepaper is kosteloos te downloaden op ster.nl/onderzoek.
Vernieuwend neuro-onderzoek
De resultaten in deze whitepaper zijn gebaseerd op innovatief neuro-onderzoek, uitgevoerd door Unravel Research in opdracht van Ster. Dezelfde deelnemers zijn over een langere tijd gevolgd. Dit is een vernieuwend element binnen neuro-onderzoek.
Derde in de reeks
De Magie van Herhaling is de derde in een reeks neuro-onderzoeken naar aandacht en afleiding. Eerder werd in De Magie van Aandacht onderzocht hoe je met de inzet en creatie van je commercial de kans op aandacht van kijkers en luisteraars kan vergroten. Het vervolgonderzoek De Magie van Afleiding dook vervolgens in de wereld van afgeleide consumenten en de effecten hiervan op reclamecampagnes.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!