Een boek lezen was populairder dan Netflixen tijdens de lockdown

Ruim de helft van de Nederlanders las tijdens de lockdown een boek, e-book of luisterde naar een luisterboek.

Priscilla du Preez, Unsplash

Het boek heeft Nederlanders voor een groot deel door de coronacrisis geholpen. De helft (52 procent) van de Nederlandse consumenten las tijdens de lockdown een boek, e-book of luisterde naar een luisterboek.

Lezen staat daarmee in de top-10 populairste vrijetijdsbestedingen en laat onder meer streaming tv-diensten als Netflix achter zich, dat 43 procent scoorde.

In cijfers: er waren de afgelopen drie maanden meer dan 300.000 downloads bij de online bibliotheek en de omzet van Nederlandstalige boeken steeg met een procent in vergelijking met dezelfde periode in 2019.  Het bleek dat bijna de helft (48 procent) van mensen die niet vaak boeken lezen, dit veel meer zijn gaan doen.

Vooral online groei

De aankopen gebeurden vooral online, de omzet groeide daar met 33 procent. De fysieke boekwinkel zag logischerwijs minder mensen in de winkel, en verloor 24 procent van de omzet.

Debet aan deze cijfers is de campagne #ikleesthuis die mensen tijdens de lockdown tot lezen wil aanzetten en meer boeken te kopen en te lenen.

De campagne werd via socialemedia, print, online, buitenreclames (beschikbaar gesteld door JCDecaux) en radio en tv gevoerd, met onder meer gedeeltelijk gratis zendtijd van Ster.

Daarnaast deden boekwinkels, uitgevers en bibliotheken mee, en zorgde lezers-community Hebban.nl voor dagelijkse leesinspiratie. In mei werden door Hebban.nl en AD 15 korte verhalen gedeeld die maar liefst 700.000 keer zijn gelezen.

Kwart kent campagne 

Na twee maanden kent 23 procent van de ondervraagde mensen de campagne. Deze wordt ook inhoudelijk goed beoordeeld: 80 procent van degenen die de #ikleesthuis-uitingen hebben gezien vindt de boodschap duidelijk, 75 procent noemt de campagne sympathiek

Van degenen die een boek kochten of leenden en bekend waren met #ikleesthuis, was de helft daadwerkelijk geïnspireerd door de campagne.

De #ikleesthuis-campagne is gefinancierd door diverse partijen in het boekenvak** en is bedacht en uitgevoerd door de CPNB in samenwerking met B.R.A.I.N.

Wegens het grote succes investeert het Nederlands Letterenfonds in een zomers vervolg op #ikleesthuis onder het motto ‘je zomer begint met boeken’ met de hashtag #zomerlezen.

Advertentie
advertisement

Reacties:

Frank Goren
Bijzondere conclusies hier.
Mag het een tikje kritischer en gefundeerder?
Zelfs de ** uit het persbericht zijn overgenomen zonder verder iets te duiden...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie