Top 10-merken verliezen 15 procent van waarde ten opzichte van vorig jaar

Shell verliest 21 procent, Booking.com verliest 23 procent, ING verliest 25 procent.

De top 30
Brandz - Kantar

De top-10 van meest waardevolle merken van Nederland, verliezen als gevolg van de coronacrisis samen 15 procent van hun merkwaarde. Het gaat om een totaalbedrag van dik 11,5 miljard dollar. De nummer 1, Shell, verliest ruim 4 miljard aan merkwaarde, Booking.com 2,8 miljard en ING 2,2 miljard. De merkwaarde van de Nederlandse top-30 is met 12 procent gedaald naar 81 miljard dollar.

Dat blijkt uit de jaarlijkse BrandZ™Top-30 meest waardevolle Nederlandse merken, die dit jaar voor de derde keer werd uitgevoerd door Kantar. Dit is de top 10:

Advertentie
advertisement
Meest waardevolle merken 2020
Meest waardevolle merken 2020 Brandz - Kantar

Er zijn geen merken die uit de top 10 zijn gevallen, maar er is wel aan stuivertje wisselen gedaan. Het meest in het oog springende daarbij, is dat Philips van de vierde plaats naar de tweede plaats is geklommen. Daardoor wordt Heineken van twee naar drie geduwd en Booking.com van drie naar vier. Bijna alle top 10-merken moesten op merkwaarde inleveren. Naast Shell, Booking en ING zijn dat Heineken (-8 procent), KPN, (-8 procent), Rabobank (-34 procent) en ABN Amro (-31 procent). Philips dankt zijn klim in de lijst aan een merkwaardestijging van 8 procent, terwijl Ziggo en Spar respectievelijk met 2 procent en 1 procent in merkwaarde stegen.

Kantar stelt dat banken, reisorganisaties, olie- en gasbedrijven, verzekeringsmaatschappijen en bierbrouwers het hardst geraakt worden door de pandemie. ‘Groei zien we bij merken die profijt hebben van de grotere thuisconsumptie, denk aan retail, technologie en het leveren en bezorgen van maaltijden. Kruidvat en Etos zijn dit jaar nieuw in de ranking op respectievelijk nummer 27 en 28. Dit laat niet alleen zien hoe veerkrachtig de Nederlandse retail-branche tijdens de coronacrisis is gebleken, het toont ook aan hoeveel belang consumenten op het moment aan gezondheid en wellness hechten.’

Thuisconsumptie

Als gevolg van de pandemie ziet Kantar een duidelijke trend naar meer thuisconsumptie. Zo is Douwe Egberts (#19) het afgelopen jaar 59 procent in merkwaarde gestegen. ‘Daarmee is Douwe Egberts de snelste stijger in onze Top-30. Ook concurrent Senseo (#14) doet het hartstikke goed met een merkgroei van 35 procent.’ Andere topstijgers zijn volgens Kantar dit jaar Thuisbezorgd.nl (#11), Action (#13) en Bol.com (#16). ‘Wat al deze stijgers ook gemeen hebben is een sterke emotionele band met de Nederlandse consument.’

Speciale awards

Tijdens het online BrandZ event reikte Kantar drie speciale awards uit aan merken die ‘een bijzondere prestatie’ hebben neergezet. Twee daarvan gingen naar merken die nog niet in de Top-30 waardevolste Nederlandse merken terug te vinden zijn, maar waarvan we de merkwaarde alleen maar zien stijgen. KPN ontving een special award voor Most Improved Brand Vitality, omdat het merk van alle onderzochte merken volgens Kantar de sterkste groei laat zien op de Vitality Quotient, de zogenaamde vQ-score. Deze vQ-score wordt vastgesteld door te meten hoe merken het doen op vijf criteria: purpose, innovation, communication, experience en love.

Duurzaam & Disruptief

Triodos werd uitgeroepen tot duurzaamste Nederlandse merk omdat het zich volgens Kantar consistent heeft weten te positioneren als de leider in duurzaam bankieren. DSW werd uitgeroepen tot ‘Most Disruptive Brand’. Kantar: ‘Net als Triodos vinden we ook DSW nog niet in de Top 30 waardevolste Nederlandse merken terug, maar het merk is een geweldig voorbeeld van een merk dat de bestaande status quo succesvol uitdaagt. Als klein merk in de zorgverzekeringsbranche doet DSW het helemaal anders dan de vier grote verzekeraars die samen ongeveer 90 procent van de markt in handen hebben. DSW ontregelt die markt en biedt de consument een echt alternatief.’

 

Infographic, zie hier.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie