Trendsignalen uit New York City

New York blijft een uitgelezen stek om trendsignaleringen als een setje nieuwe souvenirs in je beltbag te stoppen.

Aura-Soma
Foto: Mabel Nummerdor

Van Soho tot Williamsburg, van Red Hook tot Harlem. New York blijft een uitgelezen stek om trendsignaleringen als een setje nieuwe souvenirs in je beltbag te stoppen en met opgeheven hoofd 2019 binnen te wandelen (Yes de buideltas 2019 is terug. Draag hem wel diagonaal over je schouder, want je wilt niet als nineties-loser de plank misslaan).

Vier signalen uit de Big Apple, die je volgend jaar kunt doorvertalen naar je merkactivatie.

Advertentie

1) Phluid

Gender Bender is in NYC all over the place. Eerder dit jaar werd de categorie uniseks/non binary toegevoegd aan de New York Fashion Week. Galleries en musea, waaronder The New Museum in Soho, wijden exposities aan het transgender-/new gender-thema en in Noho West Broadway gooit het winkelconcept Phluid hoge ogen: ‘We exist to empower individuals to go beyond binaries.’

En dat is wat het is: merken die in 2019 de grenzen van gender weten op te rekken en uit te dagen, kunnen meer en meer op sympathie rekenen. Het begon bij het wisselen van een boterham-met-pindakaas-etende-voetballer naar een boterham-met-pindakaas-etende voetbalster. Het begon met transgender covergirls, maar de volgende stap naar fluid brands gaat verder en viert het afwijkende, het individuele in eenieder. De musical ‘Kinky Boots’ op Broadway maakt duidelijk dat het non-binaire steeds meer richting mainstream gaat, althans in het theater. Vooral de reacties van het publiek maken het de moeite waard deze show te bezoeken (niet gevreesd komend jaar ook in Nederland te zien).

Phluid
Phluid Foto: Mabel Nummerdor

2) Make-It

De flagship-stores van Nike zijn in NY altijd een bezoek waard, echt bijzonder is de verdieping bij Nike in Soho waar de klant z’n eigen sneaker in elkaar zet en customiset. Het is natuurlijk al een tijdje trending, maar meer merken zouden in kunnen spelen op niet zo zeer de behoefte aan personaliseren van het eindproduct, maar op het zelf fysiek afmaken van dat eindproduct.

Zelf gekleurde stitching toevoegen, bij de bakker een baking box kopen met ingrediënten in plaats van de taart. In de continue queeste naar happiness, ontdekt de consument dat voldoening niet komt van gladgestreken customer journeys waarin zowel product als bijbehorende dienst, geruisloos en moeiteloos, naadloos aansluiten op jouw specifieke wensen. Boring. De klant wil juist moeite doen, de klant wil dingen ‘mee-maken’, niet als beleving maar als creërende activiteit. Nog meer semi-finished products zullen dan ook over de toonbank gaan.

Zelf nog een avocado door je haarmasker prakken, met speciale instructies zelf je jeans wrecken (waardoor scheur op juiste hoogte van je knie valt). Gemak dient de mens, maar niet de voldoening van diezelfde mens. Exclusiviteit wordt steeds vaker gegenereerd door de consument in plaats van de producent.

Zelf je Nikes afmaken
Zelf je Nikes afmaken Foto: Mabel Nummerdor

3) The Get Together

Een bijzonder pop-up-initiatief van Facebook is The Get Together Portal, een huis ergens in de buurt van Fifth Avenue, waar je in prachtig gedesignde kamers met verschillende characters op de foto kan en warme chocomel kunt drinken, Grandma en Aunt Lisa.

Dus al ben je eenzaam en heb je geen hond om je feestdagen mee door te brengen, dan zorgt Facebook er in ieder geval voor dat je tijdlijn geen spoor van eenzaamheid vertoont. Ook jij kunt aan een keurig gedekte tafel met een complete familie je Holiday Wishes overbrengen. The Get Together dus. Wat je met deze signalering moet?

Eerlijk gezegd weet ik het ook niet, ik zou het zelf niet over deze boeg gooien…

Get Together Portal van Facebook
Get Together Portal van Facebook Foto: Mabel Nummerdor

4) Moondust

In New York stikt het uiteraard van de hippe gyms; alles voor een goed lijf. Een paar jaar geleden kwamen daar concepten als Soul Cycle bij, waar de klasjes niet alleen een goede workout zijn voor het lijf, maar tegelijkertijd een peptalk bieden voor je state of mind.

We gaan nu naar het volgende level, want spirituele topvorm brengt een nieuwe markt aan producten met zich meer. Cleanse your aura, awaken your soul. Met het uberhippe Aura-Soma, (zie foto boven dit artikel), fris je de kleuren van je aura op.

Moon Dust is een merk van kruiden en supplementen waarmee je spiritueel weer helemaal uitgelijnd raakt en je inner beauty stimuleert. Volgens de category leader van het warenhuis ABC, is de vraag naar deze nieuwe categorie producten niet te stuiten. Een beetje sterrenstof en de hint naar een mogelijk verlichte ziel gaan als warme broodjes over de toonbank. Zeker in de beauty en food biedt de trend van enlightenment de komende jaren bodem voor nieuwe concepten.

 

Mabel Nummerdor, trendwatcher The Future Will Tell

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie