Fusiebedrijf SmartOcto: 'We hebben de heilige graal voor de nieuwsindustrie gevonden'

Analyticsplatformen Smartocto en Content Insights hebben de handen ineen geslagen.

Analyticsplatformen Smartocto en Content Insights hebben de handen ineen geslagen. Het fusiebedrijf, dat tot stand kwam met een slok groeigeld van investeerders en dat verder gaat onder de naam Smartocto, claimt de heilige graal in de nieuwsindustrie te hebben gevonden: een directe route van inzicht naar omzet.

De nieuwe aanpak is gebaseerd op de gezamenlijke ervaringen van de twee prominente analyse-systemen op de Europese mediamarkt. Mediamerken worden volgens Smartocto geholpen met diepgravende dagelijkse analyses van content, real-time grafieken en datacollectie. Algoritmes rekenen het beste scenario uit voor elk verhaal en sturen notificaties, gebaseerd op verschillende journalistieke strategieën en businessmodellen.

Advertentie
advertisement

Erik van Heeswijk, ceo van Smartocto: 'Onze oplossing is gebaseerd op twee radicaal nieuwe elementen: het gebruik van historische data om heel nauwkeurig de waarde van artikelen te meten en daarnaast een accuraat en het gebruik van een individueel meldingssysteem dat aan de juiste mensen laat weten wat er met nieuwe verhalen moet gebeuren.' 

Volgens Roy Wassink, Insights Manager van DPG media, is SmartOcto 'heel belangrijk' voor de journalisten van DPG. 'De resultaten, conversies naar abonnementen en het bereik zijn opmerkelijk, zelfs in coronatijden.'

'We hoorden elke keer van onze klanten dat  we de ultieme oplossing voor elke newsroom zouden zijn. En wanneer de markt je iets vertelt, dan luister je gewoon', zegt Dejan Nikolic, ceo van Content Insights.
 

Ex-startups Content Insights en SmartOcto zagen allebei het levenslicht in 2015. Samen ondersteunen zij 200 grote media- en nieuwsmerken in meer dan vijftien landen in de wereld. Klanten zijn onder meer bedrijven als DPG media, Süddeutsche Zeitung, Metro.co.uk, en NU.nl.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie