Willen respondenten nog meedoen aan onderzoek?

En hebben ze er nog tijd voor? Of juist meer tijd?

Het coronavirus en de RIVM maatregelen zorgen ervoor dat een groepsdiscussie met respondenten op locatie niet meer mogelijk is. Maar komt daarmee al het kwalitatieve onderzoek helemaal stil te leggen? Gelukkig niet! Er zijn genoeg online mogelijkheden om kwalitatief onderzoek te doen. Onder meer in een Research Community. Onze Life & Style Community draait altijd door en wij vroegen onze leden of ze nog wel tijd en zin hebben om nu aan onderzoek mee te doen.

Van de communityleden geeft 33% aan zelfs meer tijd te hebben om mee te doen aan online onderzoek. 57% geeft aan evenveel tijd te hebben. ‘Ik werk thuis, de kinderen werken thuis en ff een onderzoekje tussendoor is juist even fijn en ontspannend.’.

Ook hebben we de communityleden gevraagd in hoeverre ze verwachten dat de corona-situatie inhoudelijk invloed zal hebben op hun antwoorden. De meesten verwachten van niet. Veel geven aan dat ze waarschijnlijk uitgebreider gaan invullen, omdat ze meer tijd hebben. Maar dat bepaalde type opdrachten, zoals een supermarktbezoek, waarin we aan mensen bijvoorbeeld vragen om een bepaald schap te boordelen moeilijker zal worden. ‘Ik heb geen idee eerlijk gezegd ik geef altijd antwoord recht vanuit mijn hart dus dat zal dan misschien ook aan de vraagstelling liggen.’

Voor ons als onderzoekers is het vooral belangrijk dat wij goed de context van de gevraagde situatie (normaal versus huidig) duidelijk schetsen. ‘Lastig te zeggen, ik ben meer nu meer bezorgd en voorzichtig en denk veel aan Corona dus dat zal vast wel mee spelen. Maar als ik in een vraagstuk gevraagd wordt de situatie nu buiten beschouwing te laten en bijvoorbeeld de vraag te beantwoorden zoals ik 2 maanden geleden zou doen, zou het weinig invloed hebben denk ik.’

Wil je meer weten over kwalitatief onderzoek doen in een community?

Lees hier meer of neem contact op met Nienke Vreugdenhil.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →